Terug

Good Manners | landelijke première

Juliana Rojas, Marco Dutra

Leeftijd-16
do 29 nov 2018 21:05 tot 23:25  |  Perfetti van Mellezaal (cinema) 3

De jonge, bloedmooie Ana is ongehuwd zwanger en verstoten door haar rijke familie. Ze neemt de eenzame verpleegster Clara in dienst als nanny en huishoudelijke hulp. Tussen de twee vrouwen ontstaat een hechte band, die uitmondt in een passievolle liefdesrelatie, ondanks het verschil in huidskleur, afkomst en karakter.

Geleidelijk komt Clara erachter dat er iets vreemds aan de hand is met Ana en haar baby. Wat betekenen al die stukken vlees in de koelkast en die nachtelijke slaapwandelingen bij volle maan? “Grote ogen, grote mond, grote handen…”, verklapt Dr. Ciro wanneer hij de echoscopie bekijkt van Ana’s nog ongeboren kind.

Na een noodlottige bevalling staat Clara er alleen voor, met Ana's bijzondere baby. Ze beschermt het schattige jongetje zo goed en kwaad als ze kan tegen zijn lot, maar hoe ouder de jongen wordt, hoe sterker de roep van de volle maan.

Good Manners is een atypische horrorfilm, want de film overstijgt het genre met commentaar op de Braziliaanse klassenmaatschappij en presenteert het thema van de moederliefde in een nieuwe vorm.

Regisseurs Juliana Rojas en Marco Dutra maken al sinds hun studietijd samen korte films. Twee daarvan waren te zien op het filmfestival van Cannes. Good Manners is hun vierde speelfilm en heeft de prestigieuze Zilveren Luipaard (Internationaal filmfestival van Locarno) gewonnen.

regie: Juliana Rojas, Marco Dutra / drama / met: Miguel Lobo, Isabel Zuaa, Marjorie Estiano / Brazilië, Frankrijk, Duitsland 2017, 135 min. / Portugees gesproken / Nederlands ondertiteld

Recensies

NRC

- >3,0 sterren
"Een wonderlijke film met betoverende momenten."

Volkskrant

- >3,0 sterren
"Het blijft knap hoe Rojas en Dutra een eigen pad kiezen, vol verwijzingen naar bestaande films en verhalen, zonder voorspelbaar te worden."

VPRO Cinema

- >3,0 sterren
"Stijlvol modern sprookje."

Parool

-
"De Braziliaanse film Good Manners blijft steeds twee paden tegelijk bewandelen: sprookje en ­sociaalrealisme ineen."

bekijk recensies (4)