Terug

Werckmeister Harmoniak

Béla Tarr

ma 27 mrt 2017 19:20 tot 21:55  |  Perfetti van Mellezaal (cinema) 3

Hoe dun het vernislaagje menselijke beschaving kan zijn, demonstreert regisseur Béla Tarr in Werckmeister Harmóniák, waarin een circus neerstrijkt in een Hongaars provinciestadje. De bewoners raken in de ban van een geheimzinnige prins die het stadje meesleurt in een collectieve vernietigingsroes.

De bewoners vergapen zich aan de belangrijkste attracties van het circus, zoals het opgezette skelet van een walvis en een geheimzinnige ‘Prins’ die als een ware demagoog de bevolking in zijn greep probeert te krijgen. Sommige inwoners raken hun greep op de gebeurtenissen kwijt, anderen proberen een slaatje te slaan uit de ontstane wanorde.

Met Werckmeister Harmóniák voltooide Béla Tarr de trilogie waartoe ook Damnation (1988) en Sátántangó (1994) behoren. Alle drie de films zijn op te vatten als een commentaar op de kwetsbaarheid van de menselijke beschaving. Onverwachte, bedreigende ontwikkelingen blijken het dierlijke in de mens omhoog te brengen en doen de onderlinge solidariteit in een besloten gemeenschap snel teniet. Het zijn grootse, aardse films, waarin de mens in de uitzichtloosheid van zijn bestaan wordt geportretteerd. Toch is er soms een glimp van verlossing, als de drank vloeit, een orkestje speelt en de barbezoekers zich verliezen in een dronken dans.

over Béla Tarr

De Hongaarse regisseur Béla Tarr (1955) wordt wereldwijd beschouwd als een van de meest invloedrijke filmauteurs van de afgelopen dertig jaar. Hij is de meester van betoverende ononderbroken shots, van prachtig in beeld gebrachte, zwaarmoedige films over de condition humaine. Béla Tarr brak internationaal door met Damnation (1988) en breidde zijn roem en aanzien uit met zijn ruim zeven uur durende magnum opus Sátántangó (1994) en Werckmeister harmóniák (2000). The turin horse (2011) was de laatste film die hij regisseerde. 

regie: Béla Tarr / Hongarije, Frankrijk, Duitsland 2000, 145 min. / Hongaars gesproken / Nederlands ondertiteld

special: Maandagavondklassiekers

Béla Tarr – Till the End of the World

Werckmeister Harmóniák en The turin horse worden vertoond ter ere van de tentoonstelling in EYE, waarvoor Tarr, die na zijn film The turin horse uit 2011 besloot geen films meer te maken, nog eenmaal de camera ter hand nam om zijn allerlaatste scène te filmen. Het is zijn boosheid over de houding binnen Europa, en met name in Hongarije, tegenover vluchtelingen, die hem ertoe aanzet een statement te maken. EYE volgt al langer het werk van de internationaal gelauwerde regisseur, wiens werk met regelmaat te zien is geweest in Nederland.