Filteren


Maandagavondklassiekers

Maandagavondklassiekers

Deze zomer vertoond Chassé Cinema drie klassiekers van Billy Wilder: Double IndemnityThe lost weekend en Ace in the hole. 

“I’m a writer, but then nobody’s perfect”, luidt zijn grafschrift, een verwijzing naar een van de bekendste oneliners uit de filmgeschiedenis. Grappig tot in de dood. Billy Wilder was een van de grote Hollywood regisseurs van de twintigste eeuw, maar zag zichzelf vooral als schrijver. In zijn films combineerde hij op weergaloze wijze lichtvoetige humor en een cynische visie op het leven. 

Billy Wilder (1906 – 2002) groeide als Joods jongetje op in Wenen, vertrok als aanstormend journalist naar Berlijn waar hij zijn eerste stappen op filmgebied zette en vluchtte na de machtsovername van Hitler in 1933 via Frankrijk naar Amerika. In Hollywood vond hij werk als scenarioschrijver, onder meer voor Ernst Lubitsch en Howard Hawks. Vanaf 1942 zou hij zelf films regisseren, waarvoor hij altijd zelf de scenario’s schreef, een unicum in Hollywood. Wilder won Oscars voor The lost weekend (1945), Sunset Boulevard (1950) en The Apartment (1960). Hij was ook de man die sterren zou maken van Audrey Hepburn, Marilyn Monroe en – zijn alter ego – Jack Lemmon.

Billy Wilder zocht in zijn films voortdurende de grenzen van de censuur op en ging controverse niet uit de weg. Double Indemnity (1944) zou de eerste film worden waarin het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een moordenaar. Wilder gaf Hollywood een veeg uit de pan in Sunset Boulevard en kwam weg met travestie in Some like it hot (1959). In Ace in the hole (1951) nagelde hij de sensatiepers aan de schandpaal.