Land uit Water

Het werk Land uit Water van de Franse graficus en beeldhouwer Henri-Georges Adam (1904-1967) heeft de komende jaren zijn bestemming gevonden in de Van Dijnsenfoyer. 

Land uit Water

Land uit Water werd ontwikkeld op initiatief van Theo van Velzen, de eerste directeur van Cultureel Centrum De Beyerd. Het wandtapijt geweven in de ateliers van Aubusson (Frankrijk) kreeg op 23 juni 1962 zijn plek in de vernieuwde zaal van De Beyerd (maison de la culture). Een zaal voor lezingen, concerten en later vooral bekend als de Beyerd bioscoop (cinema d’art). Na de fusie van de Beyerd en het Breda’s Museum werd het werk door Stedelijk Museum Breda geadopteerd. Na restauratie was het werk hier enige tijd zichtbaar in de Pasbaan.

Een lobby vanuit de Bredase bevolking, die het werk de eretitel de Guernica van Breda heeft meegegeven, heeft er voor gezorgd dat het tapijt weer onder de aandacht van de bevolking is gekomen. Hieruit is de wens ontstaan het een permanente, openbare plek te geven. 

"Toen de vraag kwam of wij plek hadden voor het tapijt hebben wij daarop meteen positief gereageerd. Onze grote witte wanden lenen zich bij uitstek voor een werk van een dergelijke schaal. Het is belangrijk dat openbaar kunstbezit ook zoveel mogelijk zichtbaar is voor het publiek. Een dergelijke spectaculair kunstwerk in onze theaterstraat zal de verbeelding van onze bezoekers prikkelen en hen stimuleren om zich open te stellen voor wat er op onze podia gebeurt." – Ruud van Meijel

Henri- George Adam

Henri- George Adam, werd geboren in Parijs als zoon van een edelsmid en vertrouwd met de stad. Zelf omschreef hij zichzelf als een mens van het strand en de horizon, getekend door de elementen die in de zee samenvallen: aarde, water en lucht. Thema’s die ook zijn oeuvre kenmerken. De natuurkracht en het werken in zwart-wit en grijstinten, kleur vond hij afleiden, werden al gauw zijn signatuur. Een van zijn bekendste en groots uitgevoerde werken, is het beeld Le Signal in het water van Le Havre (Frankrijk). Veel van zijn werk baseerde Henri- George Adam op het thema zand (sable) en water (eau). In deze reeks past de Bredase opdracht. Hij kwam hiervoor naar Breda en bezocht met Van Velzen de Biesbosch op een winderige, sombere, echte Hollandse dag. Deze ervaring nam hij mee tijdens de ontwikkeling van het werk Land uit Water. Aan de hand van dertig schetsen werden de cartons (tekeningen op waar formaat; 2,5 X 10 meter) getekend en door vertaald naar het uiteindelijke wandtapijt.

Meer informatie over het tapijt
Uit de pers: Bredase Guernica aan vergetelheid onttrokken