Collegereeks Kunst en Filosofie VI

Rob van Gerwen
Checken voor Toegang
do 27 jan - do 17 feb
do 27 jan 2022
-
do 17 feb 2022

Inmiddels een vaste waarde in ons programma, de cursusreeks van Rob van Gerwen. 

Met dit jaar Kunstfilosofisch kwartet VI: Kunst en de kunst van het overtuigen. 

Reserveer de hele serie voor € 68 of betaal € 20 per avond. Voor de hele serie plaats je vier losse avonden van de cursus in je winkelwagen. De korting wordt dan automatisch toegepast.

De volgende thema's zullen aan bod komen.

27 januari 2022 - Retorica
Aristoteles onderscheidt in zijn Retorica drie technische hulpmiddelen bij redevoeringen: logos (logica, waarheid, beschrijving van de feiten), ethos (de betrouwbaarheid van de spreker) en pathos (de manier waarop het publiek gemotiveerd en geraakt wordt). De redenaar moet hiertussen de juiste balans vinden. Hij moet dus ook op zijn stijl van spreken letten -- die moet niet te wollig of frivool zijn maar precies zo serieus als het onderwerp vereist. En om het publiek tot zijn positie te verleiden wil een grap of voorbeeldige anekdote (exemplum) ook wel eens helpen.

3 februari 2022 - Visuele argumentatie
Tegenwoordig maken we meer en meer aandacht gebruik van afbeeldingen om mensen te overtuigen: visuele argumentatie. Advertenties doen dat al langer. Die proberen ons veelal met beeld te overtuigen om iets te doen, iets aan te schaffen. Dat is geen overtuigen (van een opvatting), maar overreden (om iets te doen). Adverteren en veel nepnieuws op internet, en de sociale media in het algemeen gedragen zich als vormen van propaganda.  

10 februari 2022 - Humor
Humor is volgens Aristoteles een hulpmiddel in het veroveren van het publiek. Een goede grap en iedereen is op je hand. Maar door een foute grap kun je even gemakkelijk iedere welwillendheid bij je publiek verspelen. Humor is dus ook zelf een retorisch middel. En ze werkt zelf ook retorisch: je brengt iemand ertoe iets te verwachten wat op het eind niet blijkt te kloppen. Waarom moeten we dan lachen?

17 februari 2022 - Kunst moet tegenwoordig waar zijn
Kunst moet mensen tegenwoordig overtuigen om het goede te doen. Maar ze werkt toch juist niet zoals journalistiek? Waar het in journalistiek om de waarheid over de werkelijkheid gaat, richten kunstwerken zich op subjectieve eigenschappen van dingen en gebeurtenissen en proberen ze hun publiek emotioneel en cognitief op hun onderwerpen te betrekken, zonder hen tot nieuw gedrag te verleiden. Kunst is niet alleen geen journalistiek, ze is evenmin een soort propaganda. Ze wil ons niet overtuigen, laat staan overreden om iets te doen. Toch wordt er tegenwoordig van kunstenaars verwacht dat ze politiek correcte onderwerpen kiezen.

Cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals ook video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kan je via de knop 'Instellingen aanpassen' je voorkeuren opgeven.

Cookie instellingen