Razende Reporters recensie Mankind

Voorstelling: Mankind
Datum: 8 december 2018
Razende Reporters: Puck & Esra

De voorstelling is gespeeld door: Donna, Mirella en Alex. Donna is 29, Mirella is 28 en Alex is 35. Ze dansen bij dansgroep De Stilte. Het is een dansvoorstelling zonder dat er mensen praten, maar er wordt wel muziek gemaakt door middel van twee instrumenten: de piano en de saxofoon. Het is de bedoeling om er zelf iets over te bedenken van wat het zou kunnen zijn. Wij vonden het heel rustgevend omdat er niet gepraat werd en het was een rustige dans met rustige muziek (moderne dans), maar wij vonden de saxofoon te luidruchtig waardoor het iets minder rustig werd. We vonden het ook mooi door de pianomuziek en de dans. Er werden ook boeken gebruikt waardoor het duidelijker werd en je kon er ook beter door fantaseren. Maar het bleef soms toch nog wel lastig om erover te fantaseren omdat het niet heel duidelijk was waar het over ging.

Moeder Anet kwam samen met haar dochtertje Liz naar Mankind, omdat Liz jarig is geweest en daarom wilde ze graag naar deze familievoorstelling. Ze hadden er heel veel zin in. Ze vonden het ontvanst heel fijn en behulpzaam, omdat ze heel erg nat binnen kwamen met hun paraplu, maar ze kregen meteen een zakje waar ze hun paraplu in konden doen. Ze verwachten dat de voorstelling vrolijk en mooi is.

Het lijkt ons nog wel een beetje lastig voor jongere kinderen onder de 7 jaar om erheen te gaan, want je moet er wel over nadenken. Maar aan de andere kant hebben jongere kinderen misschien juist ook wel meer fantasie dan oudere kinderen. Dus wij denken daarom dat het het leukst is voor kinderen die 7 of 8 jaar zijn om er naar toe te gaan, voor oudere mensen is het ook leuk om naar de voorstelling te gaan.

Interview met de dansers
Donna, Alex en Mirella spelen in de voorstelling Donna heeft in Amsterdam een dansopleiding gedaan, Alex heeft in Tilburg een dansopleiding gedaan en Mirella heeft in Arnhem een dansopleiding gedaan. Ze repeteren elke dag 6,5 uur in een dansstudio in Breda. Alex wilde vroeger nog niet in een theater spelen maar Donna en Mirella wel. Het duurde ongeveer 3 maanden voordat iedereen zijn/haar stuk uit z’n hoofd wist. Ze spelen ook in andere voorstellingen  zoals: Alice in Wonderland en HiHaHuttenBouwers. Donna speelt al 7 jaar bij de Stilte, Alex speelt al 10 jaar bij de Stilte en Mirella speelt al 8 jaar bij de Stilte. Ze doen geen ander werk dan acteren. Ze spelen ongeveer 25 verschillende voorstellingen per jaar.

Voorstelling: Mankind
Datum: 8 december 2018
Razende Reporters: Fenna & Nina

Ik ben op zaterdag 8 december samen met Nina naar de Dansvoorstelling Mankind in het Chassé theater geweest.

Het was een dansvoorstelling van dansgezelschap de Stilte. Er waren drie dansers, twee vrouwen en een man. In het begin begonnen ze met boeken op elkaar te stapelen. Toen bijna alle boeken op elkaar gestapeld waren viel de stapel om. Vervolgens gingen ze met de boeken over de grond schuiven. Ik vond het lijken dat ze de grond niet aan mochten raken omdat ze over de boeken aan het sluipen waren. Er werd niet bij gepraat en er was ook niet zoveel muziek. Uiteindelijk gingen ze wel op de grond staan.

De dansers waren: Alex, Donna en Mirella. Waar komen de dansers vandaan: Alex uit Roemenië, Donna uit Nederland en Mirella uit Portugal. De dansers hadden een witte blouse en een zwarte broek aan. Op het podium stond een piano en een meneer met een saxofoon. Zelf vond ik het in het begin wel saai maar het werd steeds grappiger. Ik vond het best wel origineel dat ze boeken gingen stapelen en dat ze met de boeken over de vloer schoven. Na afloop mochten we nog wat vragen aan de dansers stellen.

Voorstelling: Mankind
Datum: 8 december 2018
Razende Reporters: Belle & Arlynn

De musical Mankind met dramatiek zonder woorden, met een toefje comedy. Het is een geweldig spektakel. Met 120 boeken weet de choreograaf wel wat hij moet doen.

De acteurs Mirelle, Alex en Donna hebben 3 maanden geoefend. De choreograaf Jack (je spreekt het uit als zj-a-k) is ook een licht\geluidsman. De acteur Alex is 35 de dames in dit geval Mirelle en Donna zijn 28 en 29 jaar oud. De 120 boeken zijn al eeuwen oud. De boeken zijn eigenlijk atlassen van de moeder van Jack de bedenker. De acteurs hadden allen een wit bloesje en een zwarte broek. De muziek werd gemaakt door een saxofonist en een pianist.

Ons Rapportcijfer is een 8,5 omdat het echt een hele leuke en unieke voorstelling was, maar ook een beetje onbegrijpelijk in het begin. In dit stuk kun je met je fantasie op de loop gaan.

Voorstelling: Mankind
Datum: 9 december 2018
Razende Reporters: Daan & Lars

Wij zijn naar een voorstelling geweest in het Chassé Theater. Het was op 9 december van 15.00 tot 16.00. We waren razende reporter en we hadden een speciaal shirt aan. De voorstelling heet Mankind en was van de Stilte. Het was een dans en er deden 3 mensen mee. 2 vrouwen en een man. En er was iemand met een saxofoon en iemand met een piano. Ze zaten op boeken en daarna gingen ze de boeken opstapelen. Toen ging het fout en de stapel viel om. Daarna gingen ze het nog een keer proberen en toen mislukte het weer. Ze gingen de boeken wegschuiven en erover heen kruipen. Ze leken op apen. Daarna gingen ze op hun hurken lopen en werd het iets meer een mens. Ze gingen een vlot maken van de boeken en rechtop lopen. Toen gingen ze een gekke vorm maken van de boeken en gingen ze in de boeken lezen.

Toen het afgelopen was ging het licht aan en ging iedereen klappen. De dansers gingen buigen en kregen bloemen. Daarna kregen we drinken en bitterballen en nootjes. Het decor was zwart en met heel veel boeken.  De mensen hadden een zwarte broek en een witte bloes aan. En er stond een piano en een saxofoon.

Wij vonden de voorstelling wel mooi maar wij vonden dat ze er wel in moesten praten. Het was een beetje moeilijk te snappen en een beetje saai.  Mama heeft een beetje uitgelegd dat het over het ontstaan van de mensen gaat. Wij hoefden niet te lachen en niet te huilen. Het was leuk om een keer naar een dansvoorstelling te gaan want wij waren er nog nooit geweest.

Voorstelling: Mankind
Datum: 9 december 2018
Razende Reporters: Yfke & Lieke

Wij zijn naar de voorstelling mankind van de toneelgroep de Stilte geweest en dat is in het Engelse woord voor mensheid en we zijn op 9 December geweest. De voorstelling werd uitgevoerd door Alex, Mirella en Donna.

Samenvatting
De voorstelling werd uitgevoerd in totale stilte. De acteurs zeiden helemaal niks. Door middel van boeken, gebaren,  dans en bewegingen maakte zij duidelijk hoe wij als mens opgroeien, zijn en hoe we met elkaar omgaan. Hoe we vedergaan in de toekomst en hoe boeken ons daar bij kunnen helpen.

vormgeving
Er was eigenlijk geen decor maar wel heel veel boeken. Het licht was een wisseling van donker en licht. De kostuums waren een wit bloesje met een zwarte broek.

De beoordeling