Razende Reporters recensies Dummie de mummie

Voorstelling: Dummie de mummie
Datum: 23 december 2017
Razende Reporters: Luke & Jens

Luke: Het is een leuke en grappige musical naar de kinderboekenreeks geschreven door Tosca Menten. Het gaat over een jonge die heet Goos, zijn vader is schilder die heet Klaas. Ze wonen in een dorp dat heet Polderdam het is een saai dorp vindt Goos. Maar wat hij niet weet is dat er op het zelfde moment een ongeluk gebeurt met een truck met 3 mummies. Door het ongeluk is er een mummie ontsnapt en op een dag kan Goos zijn ogen niet geloven....er lag iets in zijn bed maar wat? Als u wilt weten wat Goos in zijn bed zag? Moet u naar de musical gaan in het Chassé Theater.  Het is leuk voor alle leeftijden en met de hele familie. Er wordt veel in gezongen en het is goed verlicht.

Jens: Op zaterdag 23 december 2017 ben ik samen met mijn klasgenoot Luke als Razende Reporter naar de voorstelling van Dummie de mummie in het Chassé Theater in Breda geweest. Het gaat over het elfjarige jongetje Goos Guts die met zijn vader Klaas in een heel saai dorp woont dat Polderdam heet. Er gebeurt daar nooit wat, totdat Goos opeens een levende mummie in zijn bed vindt! Die mummie is onderweg naar het museum door de bliksem geraakt en weer levend geworden. De mummie wordt Goos zijn vriend. Goos noemt hem Dummie, want zijn echte naam is namelijk nogal lang. Dummie voelt zich al snel thuis in Polderdam en gaat zelfs met Goos mee naar school. Dummie was het kind van een farao. Hij is 4000 jaar geleden dood gegaan en kreeg toen een gouden scarabee mee in zijn graf. Deze gouden hanger in de vorm van een kever zou hem beschermen tegen al het kwaad. Op een dag raakt Dummie de scarabee kwijt. Dummie wordt hierdoor heel erg ziek. Om ervoor te zorgen dat Dummie niet nog een keer dood gaat, gaat Goos samen met zijn vader en de meester van zijn klas op zoek naar de scarabee. Het wordt een spannende zoektocht. Mocht je willen weten hoe deze zoektocht afloopt, dan moet je snel zelf naar de voostelling gaan kijken! Het decor lijkt simpel maar is heel knap en mooi gemaakt. Het licht was goed. Je kon alles wat er op het toneel gebeurde daardoor goed zien. Het kostuum van Dummie is goed gemaakt. De acteurs deden het allemaal heel erg goed en de liedjes die ze zongen, waren goed te verstaan. Ik vond het een grappig, leuk en duidelijk verhaal!

Voorstelling: Dummie de mummie
Datum: 23 december 2017
Razende Reporters: Ana & Nina

De mensen die er het meest in voorkwamen zijn: Jules van Rijn (30) speelde: Dummie de Mummie, Mats van Heusden (11) speelde: Goos. De vader van Goos heet in de musical Klaas.  Er komt ook een directrice van de school in voor. Zij heet Friek.

Wanneer gezien: 23 dec 2017. We zaten in de zaal: de jongzaal, rijnummer: 10, stoelnummers: 1,2,3
Waar gezien? Chassé Theater, Breda.

Het publiek vond de voorstelling heel grappig want sommige toneelspelers renden door het publiek heen en dat vonden ze grappig en leuk. Wij hebben ook wel wat foutjes ontdekt. Zo werd in de musical Egypte fout geschreven op het schoolbord. En Klaas liet een krant vallen, Klaas had ook zogenaamd een gebroken been en liep wel gewoon normaal verder. Dat vonden wij een beetje vreemd want dat kan niet in het echt. Het decor zag er simpel uit. Je kon wel zien dat het met niet zo veel geld was gemaakt. Het Decor was eigenlijk gewoon zwart met hier en daar een witte tekst erop geschreven. Ze moesten ook zelf het bed of de tafel er uitschuiven die nodig waren voor de musical. De kostuums waren best goed want het leek net of Dummie de mummie in het verband was gewikkeld. Alleen directrice Friek speelde dat ze heel klein was. Zo liep ze op haar knieën. Waarom ze zo klein was in de musical, weten we niet. Dat werd niet duidelijk tijdens de voorstelling. Het licht zag er goed uit. Er was een stukje dat het onweerde en dat was wel heel goed gemaakt met het licht. De toneelspelers trokken veel gezichtsuitdrukkingen zoals: boos, opgewonden, verdrietig, blij, bang en vermoeid. Ze waren duidelijk te verstaan maar soms hoorde je gekraak uit de speakers. Dat was soms vervelend. Wij het vonden het erg leuk om erbij te zijn. De toneelspelers betrokken het publiek er heel erg bij want ze vroegen wat de spreuk was om Dummie beter te maken. Die spreuk was: maschi maschi toet. De grapjes waren ook grappig.

We hebben ook in het publiek gevraagd wat ze ervan vonden. Het publiek vond dit het leukst: dat de scarabee werd gestolen (dat is de hanger die Dummie bij zich draagt. Als hij die niet bij zich heeft, dan gaat ie dood). Wat het publiek ook heel leuk vond was, dat mevrouw Friek steeds heel super boos werd op Dummie. Het publiek vond het  liedje van Dummie de Mummie ook heel erg leuk. Het liedje ging zo: Dit is Dummie, ik ben Dummie de mummie….

Het publiek vond de hele musical leuk. Net als wij.

Na afloop zijn we ook nog met Dummie en Goos op de foto geweest. We konden nog aan Dummie vragen wat hij het leukst vindt om te spelen in de voorstelling. Hij zei dat hij klappen op zijn hoofd krijgen, het leukst vond.