Terug

Pynarello

Haydns Sieben letzten Worte

wo 28 mrt 2018 20:30 tot 22:00  |  Koninklijke drukkerij Em. de Jongzaal


een alternatief voor de Matthäus-Passion
De Passietijd is een goed moment om stil te staan bij de schaduwkanten van het leven, maar dat hoeft niet altijd met de Matthäus-Passion. Pynarello bundelt de krachten met schrijfster Franca Treur, bekend van Dorsvloer vol confetti en Hoor nu mijn stem, om tot één geïntegreerde voorstelling te komen waarin oude muziek en moderne literatuur elkaar vinden. De compositie Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze van Joseph Haydn vormt de basis voor dit programma. Franca schreef hiervoor de teksten en draagt ze zelf voor, waardoor dit programma een persoonlijk karakter heeft. Pynarello neemt voor dit concert de vorm aan van een klein strijkorkest.

een bijzondere samenwerking tussen musicus, orkest en schrijver
Oprichter Lonneke over de samenwerking met Franca en haar keuze voor de muziek van Haydn: ‘Ik wilde samenwerken met een schrijfster van mijn generatie, die de kruiswoorden van Jezus kan vertalen naar een hedendaags verhaal. Ik heb Franca gevraagd omdat ik weet dat zij worstelt met het feit dat zij zich heeft afgezet tegen het Christendom. Juist daarom leek het mij zeer interessant om haar te vragen. Ze weet erg veel van het geloof, omdat zij dit vanuit huis heeft meegekregen, maar wilde dit absoluut niet gebruiken voor haar verhaal. Franca schrijft wat ze wil schrijven. Mijn vraag om een tekst te schrijven met als thema ‘lijdensweg’ is veel algemener, en staat los van het geloof, maar de muziek is eigenlijk zeer religieus. Haydn schreef dit in opdracht als muzikale aanvulling voor een Mis. Met deze combinatie wil ik aantonen dat er meerdere mogelijkheden zijn, met name voor jongeren, om een moment van bezinning of reflectie te beleven. Daar is niet per se een hele lange Matthäus Passie voor nodig.’

muziek van Haydn, het verhaal van Franca Treur
Joseph Haydn ontving in 1785 een compositieopdracht van de Bisschop van Cadiz om een instrumentaal werk te componeren bij de zeven kruiswoorden van Jezus om te gebruiken tijdens de viering op goede vrijdag. In de achttiende eeuw werd de opvoering onderbroken door korte preken. De zeven sonates dienden als korte tussenspelen tijdens diensten waarbij de laatste zeven uitspraken van Christus door de bisschop werden toegelicht. Pynarello brengt de muziek ten gehore, maar in plaats van de religieuze preken vertelt Franca Treur tussen de delen door een nieuw verhaal geïnspireerd op een alledaags thema om zo de brug naar het heden te slaan en de huidige generatie persoonlijker aan te spreken.

Franca: ‘Toen Lonneke me belde zei ze dat ze iets met het lijden van Jezus wilde doen, dat ze muziek wil spelen die tussendoor tekst verlangt. Mijn hemel, dacht ik: wat wil je dan dat ik doe? Een preek houden? Dat leek me een bijzonder slecht idee. Maar Lonneke benadrukte dat ik helemaal vrij was voor een eigen invulling van het lijdensthema. Pynarello vind ik een heel goed collectief. Creatief, met interesse voor vernieuwing, alles helemaal anders – maar met behoud van kwaliteit. Dat vind ik inspirerend. Klassieke muziek is de enige muziek die ik goed en voor een langere tijd achtereen verdraag. Misschien omdat ik ermee ben opgevoed. Ik ken de uitvoering van Haydn vooral met vier strijkers, prachtig. Maar ik ben ook heel benieuwd hoe Lonnekes orkestversie gaat klinken! Bij het repeteren merkte ik dat we echt samen iets maken. We moeten met elkaar de beste vorm vinden om het verhaal te vertellen. Bovendien is onze voorstelling heel theatraal. Het lijdensverhaal dat ik schrijf gaat over een zwarte, illegale man in Amsterdam. Hij heeft het heel goed voor elkaar, want hij woont in een leegstaand brugwachtershuisje waar alle voorzieningen het doen. Maar dan wordt hij ontdekt door de voormalige brugwachtersvrouw, die de kans ruikt om een deel van haar oude leven terug te krijgen. Beetje bij beetje moet hij zijn privileges inleveren. Daar waar de muziek van Haydn dramatisch is, is de toon van de vertelling licht. Dat contrast lijkt groot, maar geeft juist energie. De combinatie zorgt voor levendigheid.’

genre: klassieke muziek

4,80 sterren

Gemiddelde waardering: 4,80 sterren

W.L.G. Sliepen

02-04-2018

5 sterren

Fascinerende muziek. Gespeeld door jongere musici met veel toewijding en niet aflatend enthousiasme. Afwisselend door inzet van kleinere combinaties en Franca Treur. Wat jammer dat dit gezelschap geen subsidie krijgt. Heel graag zien wij deze hechte groep van musici terug. met The new world van Shostakovich. Historische achtergrond interessant m .b .t. voorbespreking. Een zeer geslaagde voorstelling.!

F.J. Van Eijk

30-03-2018

5 sterren

Joop

29-03-2018

5 sterren

Het optreden was fantastisch, zeker met het bijbehorende verhaal.

Ploona

29-03-2018

5 sterren

Prachtig en zo knap zonder bladmuziek Creatieve combinatie met het verhaal erbij

J. Hessel

29-03-2018

5 sterren

Mijn vrouw en ik hebben genoten van het mooie orkest, dat zo enthousiast, maar ook zo mooi ingetogen speelde. Heerlijk eindelijk een orkest zonder gedoe met lessenaars en boeken. En zoveel mogelijkheden, verschillende orkestleden die solo speelden, ook eens anderen. Heel verfrissend, heel mooi, wij gingen gelukkig naar huis. Echt 5 sterren (waarom die laatste maar een halve is weet ik niet.

W.J. Willems

29-03-2018

5 sterren

mooie lichte klassieke muziek en een sterk verhaal. een prima combinatie. staat het verhaal van franca treur ergens op schrift?

P.V.J.M. Olislagers

29-03-2018

5 sterren

Een geweldige voorstelling. Professioneel. Prachtig dat de musici zonder dirigent aanvoelde. Ook het verhaal paste erg goed bij de muziek.

H. Laven

29-03-2018

5 sterren

Super enthousiast en kundige jonge musici. Een verrijking!

C.L. Elst

29-03-2018

5 sterren

Sublieme uitvoering, mooi verhaal met open einde.

P.A. Oord

29-03-2018

5 sterren

Verrassend en toegankelijk

bekijk reacties (10)

inleiding 19.45

gratis inleiding

Arrangementen

Premium Parking avond

Premium Parking avond

Nooit meer zoeken naar een parkeerplek? Maak gebruik van de Premium Parking! U parkeert uw auto op een gereserveerde plek op slechts 200 meter van het Chassé Theater. Dat is nog geen 2 minuten lopen. U kunt vrijwel dagelijks van onze Premium Parking gebruik maken. Op chasse.nl kunt u reserveren en leest u bij welke voorstellingen u gebruik kunt maken van deze service. Bij uw reservering ontvangt u duidelijke informatie over de locatie van dit exclusieve parkeerterrein.
Brasserie reservering

Brasserie reservering 17:30

In de Brasserie kunt u borrelen en dineren in een theatrale sfeer. Neem de tijd en laat u verrassen door het Menu du Jour à € 29,50 (v.a. 1 september 2017 € 29,95): elke dag een ander 3-gangenmenu met verse seizoenproducten. Of ga voor een van de klassieke à la carte gerechten die wij het gehele jaar serveren. menu