Terug

Heisenberg

Theater Rotterdam

do 21 feb 2019 20:30 tot 21:35  |  Koninklijke drukkerij Em. de Jongzaal

Theater Rotterdam brengt drie theatericonen samen. Regisseur Johan Simons zet topacteurs Hans Croiset en Elsie de Brauw tegenover elkaar in de eerste Nederlandse bewerking van Heisenberg. Een knetterend liefdesspel van gerenommeerd toneelschrijver Simon Stephens, dat eerder al met groot succes in New York, Londen en Duitsland werd opgevoerd.

Midden op een hectisch, overvol station, ziet Georgie Alex en ze kust hem in zijn hals. Dit indringende moment dwingt de twee vreemden ertoe zichzelf op het spel te zetten. Eigenlijk zijn ze niet op zoek naar iets en zeker niet naar iemand. Toch gaan ze  tot hun eigen verrassing een ontdekkingsreis aan naar elkaar, naar zichzelf en naar wat het leven hen nog te bieden heeft. Ze proberen een manier te vinden om te leven met de obstakels die de weg naar vrijheid en geluk blokkeren.

De Britse toneelschrijver Simon Stephens schreef een stuk zoals hij nooit eerder deed. Het onzekerheidsprincipe van Heisenberg koesterend, experimenteert hij vrijuit met Georgie en Alex. Hij creëert een humoristisch, muzikaal en energiek universum, een wereld vol levenskracht die loskomt als je het onvoorspelbare omhelst. Kan een liefdesrelatie op latere leeftijd onderzocht worden via een wetenschappelijk principe?

De Nederlandse bewerking van Heisenberg brengt Hans Croiset, Elsie de Brauw en Johan Simons voor het eerst samen. Hiermee komt een lang gekoesterde wens van de drie theatericonen uit. De scherpzinnige vertaling van Ariane Schluter voedt de chemische reactie tussen Croiset en De Brauw.

We doen er zo godvergeten lang over voor we beseffen wie we eigenlijk zijn en dan nog weten we niet wie we zijn. Maar het accepteren van het feit dat we het niet weten, daarover gaat het stuk. - regisseur Johan Simons. www.theaterrotterdam.nl

tekst: Simon Stephens – regie: Johan Simons – vertaling: Ariane Schluter – spel: Elsie de Brauw, Hans Croiset

Johan Simons (1946) was oprichter van het roemrijke Hollandia, intendant bij de Münchner Kammerspiele, artistiek directeur van NTGent en intendant van de Rührtriennale. Vanaf 2018 is hij intendant van Schauspielhaus Bochum. Simons is regisseur van honderden voorstellingen in binnen- en buitenland, en grondlegger van het Europese, grensoverschrijdende theater. Zijn werk is bevlogen, maatschappijkritisch en politiek bewust. Theater dat lastige vragen stelt en een reflectie op de mens en de samenleving biedt. Simons nam meerdere onderscheidingen in ontvangst, waaronder de Europese prijs voor Vernieuwing in het Theater in 2000 en de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs in 2014.

Hans Croiset (1935) begon zijn carrière bij het Rotterdams Toneel in 1953, waar hij in memorabele voorstellingen speelde als Thee en Sympathie en Een bruid in de morgen. Hij was artistiek leider en medeoprichter van verschillende toneelgezelschappen zoals Toneelgroep Theater en het Publiekstheater te Amsterdam. In 1988 richtte hij in Den Haag het Nationale Toneel op en in 1996 was hij medeoprichter van Het Toneel Speelt. Croiset ontving tweemaal de Louis d’Or, de theaterprijs voor beste mannelijke hoofdrol: in 1980 voor Antigone en in 2017 voor De Vader. Bovendien is hij onderscheiden met de VSCD Oeuvreprijs, De Prijs van Kritiek en de Drielanden Vondelprijs.

Elsie de Brauw (1960) studeerde aan de Toneelacademie van Maastricht en speelde onder andere bij Hollandia, ZT Hollandia, NT Gent, Toneelgroep Amsterdam en de Münchner Kammerspiele. Ze ontving tweemaal de Theo d’Or, de theaterprijs voor beste vrouwelijke hoofdrol: in 2006 voor Opening Night en in 2011 voor Gif. Voor haar rol in de film Tussenstand (2007) ontving ze het Gouden Kalf voor beste actrice.

Simon Stephens (1971) is een Britse toneelschrijver, zijn omvangrijke oeuvre wordt over de gehele wereld gespeeld. Zijn bewerking van Mark Haddons roman The Curious Incident of the Dog in the Night-time werd bekroond met zowel een Oliver als een Tony Award voor Beste Nieuwe Stuk en was in de oorspronkelijke versie in Carré te zien. In 2015 ging bij de Manhattan Theatre Company Heisenberg in première, dat vervolgens op Broadway en het Londense West End te zien was. Andere bekende stukken van zijn hand zijn Song from Far Away (gespeeld door Toneelgroep Amsterdam), Pornography, Punk Rock, Bluebird, Herons, Country Music, Harper Regan, Carmen Disruption en Birdland. Hij maakte verder naam met bewerkingen van Tsjechovs De Kersentuin en De Driestuiversopera van Kurt Weill en Bertolt Brecht. In 2017 gingen maar liefst vier stukken van hem in première in Engeland, waaronder een nieuwe bewerking van De Meeuw en een Engelstalige versie van Visconti's Ossessione (regie Ivo van Hove). Simon Stephens maakt deel uit van de artistieke kern van het Lyric Theatre en is vaste toneelschrijver van het Royal Court Theatre, beide in Londen.

genre: toneel

3,91 sterren

Gemiddelde waardering: 3,91 sterren

monique

03-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Wat een mooie voorstelling, geweldig geacteerd door beiden. Wederom laat Elsie zien wat een karakterspeelster ze is. De spanning werd heel mooi en gelijkmatig opgebouwd. Alleen de dansscene duurde wat lang maar dat was voor ons het enige puntje. Kortom, weer een avond genieten!

Monique

03-02-2019 in Theater Junushoff Wageningen

5 sterren

Frans

02-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Het stuk heeft me niet geboeid.De beweegredenen van de auteurs waren niet duidelijk en lieten zich ook niet via de gang van zaken begrijpen of meevoelen. De relatie met het onzekerheidsprincipe was vergezocht en kwam alleen via de projectie van de formule tot uiting. Spelers moeten zich realiseren dat als zij naar elkaar toegekeerd min of meer gaan fluisteren het niet voor alle bezoekers even verstaanbaar zal zijn.

Lou

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Voorstelling niet geweldig. Weinig actie en het ontwikkelde zich traag.

Kees

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Een script met weinig psychologische diepgang en gelaagdheid, met een thematiek gebaseerd op het onzekerheidsprincipe van Heisenberg dat wel erg ver gezocht is. Ondanks het goede spel van de twee acteurs komt er geen pakkende toneelvoorstelling uit voort.

Jacques Francken

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Heerlijke voorstelling, toneel zoals het moet zijn. 2 topacteurs, die je adem laat inhouden. Lof voor Elsie en Hans.

C.loijen

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Prachtige boeiende en niet de gemakkelijkse voorstelling met Hans Croiset en Elsie de Brauw die elkaar soms knetterend tegenspel gaven. Prachtig om te zien hoe deze twee mensen met decennialange ervaring zelf ook genoten hebben getuige de blije gang naar de coulissen na het slotapplaus !

Marlies Kuipers

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Geweldig toneelspel. Goed spel, regie en auteur

jfp van loon

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

zelden een dergelijk hoog niveau toneelspel meegemaakt !!

Maartje

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Prachtig geheel. Breekbaarheid perfect gespeeld en uitgebeeld. Topacteurs!

Marga

01-02-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Wat een prachtige voorstelling! Dynamisch, kwetsbaar en ontroerend.

Hester

31-01-2019 in Parktheater Eindhoven

5 sterren

Het pakte me op een of andere manier niet.. bijzondere personages en goed gespeeld maar miste dynamiek in het verhaal. Ik ga er nog nachtje over slapen.

Wendy Lubberding

12-01-2019

Kijken naar deze enscenering van Heisenberg is een desoriënterende ervaring. Maar meer omdat de keuzes die gemaakt zijn zo verbazen dan omdat plotlijn, karakters of setting zo dubbelzinnig zijn. Zo staan de keuzes van de makers de kijkervaring jammer genoeg in de weg.

bekijk reacties (13)

inleiding

Om 19.45 vindt er een gratis inleiding plaats. In een half uur hoor je meer over het creatieproces van Heisenberg, over de toneelschrijver Simon Stephens, over regisseur Johan Simons en acteurs Elsie de Brauw en Hans Croiset. Natuurlijk blijft ook Werner Heisenberg niet onbesproken; de Duitse natuurkundige die in 1927 het onzekerheidsprincipe formuleerde en daarmee een revolutie ontketende in de klassieke fysica.

Recensies

Trouw

- >3,0 sterren
"Elsie de Brauw is meesterlijk in ‘wetenschappelijk’ liefdesdrama"

“Heisenberg is een mooi geschreven stuk, door Ariane Schluter in opvallend lekker bekkend Nederlands vertaald bovendien.”

Telegraaf

- >3,0 sterren
"Diepe ontroering"

  • “[…] in Heisenberg klinkt de ware betekenis vooral tussen de spraakwaterval van Georgie door […] Dan voel je hun eenzaamheid, de pijn en het verlangen naar echte verbinding.”

Volkskrant

- >3,0 sterren
"De Brauw fladdert tamelijk geniaal over het podium"

“Croisets bijna-lethargie verandert gaandeweg in een warm mededogen en opbloeiende levenslust”
“Knap is hoe vooral De Brauw een soort lichtheid inbrengt en Croiset een nuchtere relativering, waardoor om sommige situaties te lachen valt.”

Leidsch Dagblad

-
"Hans Croiset en Elsie de Brauw fenomenaal"

“Een genot om naar te kijken, dit is acteren tot in de perfectie”

bekijk recensies (4)