Terug

Merkel

Nineties & Orkater

vr 26 apr 2019 20:30 tot 21:50  |  Kinlyzaal (voorheen MK2zaal)

Angela Merkel, bondskanselier van Duitsland en stilzwijgend de leider van Europa, stopt. Het is het einde van een tijdperk. Nineties kruipt in de huid van de underdog uit de DDR die uitgroeide tot de machtigste vrouw ter wereld. Dit voorjaar brengt Nineties Productions in coproductie met Orkater een muzikaal portret van deze ogenschijnlijk egoloze vrouw en het gespleten Europa dat zij achterlaat. www.ninetiesproductions.nl

van en met: Floor Houwink ten Cate, Anne Maike Mertens, Yannick Noomen, Benjamin Moen, Annelinde Bruijs, Sannah Aukes, Niels Broos – coproductie: Orkater, in samenwerking met de Coproducers

Nineties maakt muziektheatervoorstellingen waarin theater, muziek, literatuur, beeldende kunst en popcultuur schaamteloos door elkaar vloeien. Iconen, bekende stromingen, subculturen en tijdsgeesten worden onder de loep genomen, en geplaatst naast de tijd waarin we nu leven. Voor elke voorstelling wordt samengewerkt met andere acteurs, muzikanten, performers en vormgevers. Dit zorgt iedere keer voor een bonte verzameling van makers die als gelegenheidscollectief samenkomt. Eerdere voorstellingen zijn Billy the kid: a post-truth concert in court (2018), Noir (2017), Untitled (2017 ,winnaar BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs), We are here (2016), Naar Bukowski (2015) en Nineties: live your life like a rave machine (2013).

genre: toneel

Recensies

Volkskrant

- >5,0 sterren
"En dan realiseer je je als toeschouwer hoe schaars humanisme, empathie en nuance in het huidige turbulente politieke landschap zijn geworden en hoezeer leiders als Merkel worden gemist"

"Onze politieke realiteit wordt geregeerd door sensatie, stellen de makers: 'Als het niet schreeuwt, resoneert het niet.' Daarom dit theatrale saluut aan Merkel, omdat nu eens het anti-spektakel een sokkel verdient."

"Na deze opera-parodie volgt in alle ernst de beroemde 'Wir schaffen das'-speech, zo sober, oprecht en ontheatraal mogelijk gebracht door Benjamin Moen. Aangrijpend is het."

NRC

- >4,0 sterren
"Het jonge gezelschap Nineties Productions tackelt de grijsheid van bondskanselier Angela Merkel door in de overdrive te gaan met een exuberante operapersiflage."

"Moen draagt die toespraak voor, zo modaal als hij kan, zonder retorisch vernuft, zonder overtuigingskracht, maar kalm en zacht, de grijsheid par excellence. Het is een dappere verbeelding van het idee dat bij haar de inhoud prevaleert."

"Merkel biedt een mooie staalkaart van hun talenten."

Parool

-
"Maar in Merkel zet Nineties Productions het antispektakel op een sokkel, met als resultaat een satirisch-geëngageerde voorstelling, die eindigt in een oprecht pleidooi voor radicale nuance."

"Als ze zichzelf uiteindelijk ook wezenlijke vragen stellen over hun eigen kunstenaar- en burgerschap, wordt Merkel (..) pas echt op de sokkel gezet die ze verdient."

Theaterkrant

-
"Net zoals in andere voorstellingen van Nineties Productions is het juist de meerduidigheid van de boodschap die Merkel tot zo’n spannende ervaring maakt."

“De nieuwe voorstelling van Nineties Productions is een bijzonder boeiend vat van tegenstrijdigheden: tussen onnadrukkelijkheid en spektakel, tussen idealisme en pragmatisme en tussen hyperintelligente dramaturgie en politieke naïviteit”

“De uitbundige vorm vormt een scherp contrast met de onnadrukkelijkheid waar Merkel om bekend staat, een contrast dat sterk wordt uitgebuit als ze plotseling wakker schiet, de slaap uit haar ogen wrijft en doodgemoedereerd, zo gewoontjes dat het bijna lullig wordt, de belangrijkste toespraak uit haar politieke carrière geeft.”

Scènes

-
"Een uitbundig theaterfeest met prachtige kostuums, fijne muziek en mooie zangpartijen."

“Kun je over deze indrukwekkende, oersaaie politica opwindend theater maken? Nineties Productions & Orkater lukt dat glansrijk met een originele en zeer intelligent gemaakte ‘electro-opera”

“Benjamin Moen geeft op prachtige wijze uiting aan Merkels strijd tussen haar innerlijke overtuiging en hoe zij daarmee zo sober mogelijk naar buiten kan treden.”

“Deze theatermakers zijn meesterlijk in het doseren van ernst en humor enerzijds en soberheid en bombast anderzijds. Binnen die delicate balans zetten ze je ook nog eens aan het denken over leiderschap en de verheerlijking daarvan. Zo knap.”

bekijk recensies (5)