Terug

Vuurvrouwen

Ro Theater

vr 19 sep 2014 20:30  |  Koninklijke drukkerij Em. de Jongzaal

In de jaren ‘70 verzette de jonge vrouw Ulrike Meinhof zich tegen de zwijgcultuur van het naoorlogse Duitsland. Ze vocht met de RAF voor haar idealen, maar werd gezien als terrorist en veroordeeld. We volgen Ulrike, gespeeld door Colombina winnares Fania Sorel in de laatste eenzame uren van haar leven. Ze spiegelt zich aan de strijdbare Jeanne d’Arc. Een vrouw die net als zij tot held werd gebombardeerd en daarna haar idealen met de dood moest bekopen. Een intense voorstelling door het baanbrekende Ro Theater over ultieme idealen. www.rotheater.nl

tekst: Rob de Graaf – regie: Alize Zandwijk – 
spel: Fania Sorel, Sylvia Poorta, Goele Derick, Herman Gilis, Maartje Teussink

genre: toneel

gratis voorbespreking

19.45 “Waarom gaan we eigenlijk de straat niet meer op? Zijn we murw? Zijn we het overzicht kwijt? Willen we ons niet meer in een groep manifesteren? En als we ons willen verzetten, hoe moet dat dan?” Laat u meenemen in een gedachtestroom over idealisme. Over de scheidslijn tussen idealisme en terrorisme. Over het moment waarop Ulrike Meinhof voor een leven in de illegaliteit koos. Over het moment waarop Jeanne d’Arc tegenover haar rechters vast durfde te houden aan haar principes. Over heldinnen. Over vastberadenheid. Over kracht. Over onze eigen toekomstdromen en idealen.

Recensies

Trouw

-
"**** Krachtige en onthutsende vrouwenvoorstelling"

‘Vuurvrouwen’ is een voorstelling die je bij de keel grijpt en beter nog: inspireert om te handelen. In een zoektocht naar een antwoord op de vraag waarom wij tegenwoordig niet meer in verzet komen, hebben schrijver Rob de Graaf en Rotheater-regisseuse Alize Zandwijk de levens van twee vurige vrouwen aan elkaar geknoopt. (…) Naast Ulrike en Jeanne zien we uiteenlopende personen uit hun beider levens voorbij komen. Oude (bekakte) vrienden van Ulrike, haar moeder, haar advocaat en haar (vermeende) bloedbroeders Andreas Baader en Gudrun Ensslin. Van Jeanne’s kant de jammerende ouders en verketterende geestelijken. Tussen al die mensen door zweeft een witte schim, een engel, een geest. Het is de weergaloze muzikante en componiste Maartje Teussink. Bijna onzichtbaar tegen de witte muur creëert zij mysterieuze en ondersteunende klanken, afgewisselde met krachtige strijdliederen en vertwijfelde zuchtliedjes. Regisseuse Zandwijk levert met ‘Vuurvrouwen’ alweer een intens krachtige, roerende en zelfs onthutsende vrouwenvoorstelling af. Sorel is prachtig als de kwetsbare en toch sterke Ulrike. Dericks Jeanne is wellicht een tikje karikaturaal maar kleurt wel heerlijk licht tegen de soms zware Ulrike. Sylvia Poorta en Herman Gillis nemen vol gretigheid de overige rollen op zich.

de Volkskrant

-
"*** Adembenemende haatmonoloog"

“Ik haat. Haat is creatie/ Mijn haat vormt mijn gedachten/ Uit haat bouw ik een wereld/ In die nieuwe wereld zal niet meer worden gehaat.” Zo begint de haatmonoloog van Ulrike Meinhof in de voorstelling ‘Vuurvrouwen’, gespeeld door actrice Fania Sorel. (…) Die monoloog is het adembenemende hoogtepunt van deze interessante, maar ook tamelijk onevenwichtige productie. (…) Auteur De Graaf verbindt daarin RAF-terroriste Ulrike Meinhof in haar laatste dagen in de Stammheim-gevangenis met Jeanne d’Arc, het boerenmeisje dat ten strijde trok tegen de Engelsen. (…) Op zich is het een goed idee om beide vrouwen samen te brengen, maar helaas gebeurt dat in ‘Vuurvrouwen’ nogal amechtig en niet echt spannend. (…) De momenten waarop Ulrike aan het woord is – gelukkig zijn dat er veel – richt ze zich rechtstreeks tot het publiek, op een verbeten maar poëtische manier. Zelden een actrice aan het werk gezien die zo veel woede en wanhoop zo prachtig en gelaagd verwoordt, met dank uiteraard aan de bezwerende taal van De Graaf. Maar het stuk kent ook rare zijlijnen en personages. (…) Waar Vuurvrouwen dan weer wel in uitblinkt, is de vormgeving: een grote grijs-betonnen achterwand illustreert Ulrikes gevangenis. (…) Gelukkig is ook Zandwijks muzikale muze Maartje Teussink weer present, met haar muziek, liedjes en prachtige, ijle stem.

bekijk recensies (2)

Arrangementen

Premium Parking avond

Premium Parking avond

Nooit meer zoeken naar een parkeerplek? Maak gebruik van de Premium Parking! U parkeert uw auto op een gereserveerde plek op slechts 200 meter van het Chassé Theater. Dat is nog geen 2 minuten lopen. U kunt vrijwel dagelijks van onze Premium Parking gebruik maken. Op chasse.nl kunt u reserveren en leest u bij welke voorstellingen u gebruik kunt maken van deze service. Bij uw reservering ontvangt u duidelijke informatie over de locatie van dit exclusieve parkeerterrein.
Brasserie reservering

Brasserie reservering 17:30

In de Brasserie komen uw culinaire herinneringen aan de Franse Brasseries weer naar boven. Laat u verrassen door het Menu du Jour : elke dag een ander menu zodat wij u kunnen laten proeven van het seizoen en altijd het meest verse kunnen opdienen tegen goede marktprijzen. Of ga voor een van de klassieke gerechten van Spécialités de Chassé die wij het gehele jaar serveren. menu