Tijdens de restauratie van een 17de-eeuws schilderij in het Rijksmuseum in Amsterdam stapt de Japans-Nederlandse Cornelia van Nijenrode uit haar lijst en haar eigen tijd de 21e eeuw in. Zij daagt de Indonesische Kirana Diah, die het schilderij restaureert, uit tot een nachtelijk gesprek.
De voorstelling verbeeldt een magisch moment in het restauratieproces: een eenmalig nachtelijk treffen van heterogene identiteiten en culturen, dwars door de beperkingen van tijd en ruimte; tussen schilderij en realiteit, tussen toen en nu, tussen Oost en West. Tussen twee vrouwen die op geheel eigen wijze de koloniale geschiedenis willen herschrijven. Bij het gesprek is ook een ‘scanning robot’ aanwezig, kunstmatige intelligentie die als neutrale data-analist zou moeten meewerken, maar ook een eigen stem blijkt te hebben.
Otemba (ontembaar) is niet alleen de titel van de voorstelling, maar ook één van de meer dan honderdzestig woorden die het Japans heeft ontleend aan het Nederlands. Het verwijst naar opstandige vrouwen die zich niet onderwerpen en hun eigen gang gaan.
"In Otemba komen verschillende personages, uit verschillende tijden samen, die opkomen voor een nieuwe kijk op onze geschiedenis. Restaureren wordt ook wel ‘management of change’ genoemd, en deze restauratie geeft een vernieuwd, dekoloniserend perspectief op het verleden. Otemba komt tot leven." - regisseur Jan van den Berg
"Wat blijft is het indringende samenspel van de twee sterkte solistes. Zij dragen het verhaal en hun uiteenlopende zang- en acteerstijlen zijn een spannende botsing tussen culturen." - Theaterkrant
English
Otemba – Daring Women is a magical music-theatre performance about colonial dynamics, the female gaze, and autonomy. It tells the story of women who follow their own path — across time, space, and social class — and delves into questions of identity and the lasting impact of colonial history. The production is brought to life by an extraordinary international team of musicians and theatre-makers.
During the restoration of a 17th-century painting at the Rijksmuseum in Amsterdam, Cornelia van Nijenrode — a Japanese-Dutch historical figure — steps out of her frame and into the 21st century. She confronts Kirana Diah, the Indonesian restorer of the painting, sparking a nocturnal dialogue that transcends eras.
The performance imagines a magical moment in the restoration process: a singular night-time encounter of heterogeneous identities and cultures, breaking through the limits of time and space — between canvas and reality, past and present, East and West. Two women meet, each determined in her own way to rewrite colonial history. Present at their exchange is a “scanning robot” — an artificial intelligence designed to neutrally analyze data, but which turns out to have a voice of its own.
Otemba (meaning "unruly" or "untameable") is not only the title of the show but also one of over 160 Japanese words borrowed from Dutch. It refers to rebellious women who defy conformity and go their own way.
“In Otemba, characters from different times come together to demand a new perspective on our history. Restoration is often called ‘the management of change,’ and this one offers a renewed, decolonizing view of the past. Otemba comes to life.”
— Director Jan van den Berg
“What lingers is the intense interplay between the two powerful soloists. They carry the story, and their contrasting singing and acting styles spark a fascinating cultural collision.” — Theaterkrant