Backstage | Interview | Simone Kleinsma

Simone Kleinsma, Ruut Weissman en Frank Houtappels vertellen je over de voorstelling Verder

Simone Kleinsma, Ruut Weissman (regisseur) en Frank Houtappels (mede-schrijver) spraken eindeloos veel uren met elkaar over de voorstelling Verder. Aan tafel, met eten en wijn.

‘Het moet uiteindelijk ook weer niet te particulier worden; een voorstelling moet iedereen aanspreken of raken.’

Iedereen kent het gevoel van goede gesprekken tijdens een maaltijd aan een lange tafel. Wie samen eet, praat makkelijker met elkaar, omdat er een band ontstaat en aandacht voor elkaar is.

Verhoudingen

Simone Kleinsma, Ruut Weissman en Frank Houtappels werkten al met elkaar aan de solovoorstelling Simone!. Toen het idee voor Verder ontstond, werd al snel besloten om de plannen te smeden tijdens maaltijden bij Frank thuis, aan een lange houten tafel op een benedenverdieping in de binnenstad van Amsterdam. Simone: “Dat werkt goed, met z’n drieën rond de tafel. De sfeer is informeel, waardoor je sneller tot de kern durft te komen. Het is bovendien gewoon leuk.”

Regisseur Ruut Weissman: “Een voorstelling begint met praten, met ideeën en met plannen smeden en vaak ook weer die plannen afschieten. Dat praten gaat makkelijker aan tafel, in een sfeer van vertrouwelijkheid. En niet onbelangrijk: Frank is een geweldige kok. ”Simone: “Het is normaal best een ongemakkelijk moment, zo helemaal aan het begin van een productie. Maar aan tafel, met eten en wijn, wordt dat ongemak veel minder.”

Verder

Na eerdere succesvolle shows als Songs from the heart, Simone’s Songbook en Simone! betreedt Simone Kleinsma met haar nieuwe voorstelling Verder een nieuw pad: ze vertelt haar persoonlijke verhaal van de afgelopen jaren, waarin ze heeft moeten ontdekken hoe het is om na de dood van haar man en grote liefde alleen verder te gaan. Kleinsma: “Om een nieuw begin te maken, moet je eerst opruimen en ook durven weggooien. Dat heeft tijd nodig. Pas daarna blijft iets over wat het begin kan zijn van een nieuwe fase.”

Verder is een intieme voorstelling vol verhalen, omlijst door bestaande muziek en vooral veel gloednieuw repertoire dat speciaal voor Simone is geschreven. Frank: “We wisten al snel dat we een intiem programma wilde maken, een one-woman-show. Zonder poespas. We wisten ook dat het zou gaan over Simone’s eigen ervaringen, nadat ze er plotseling alleen voor kwam te staan.” Daarna begon het grote zoeken. “Naar de juiste songs, naar vertalingen, naar wat we mooi en passend vinden. Ruut is in dat proces meestal degene die als eerste op de rem trapt. Hij is dan al in zijn hoofd bezig met het vormgeven van een voorstelling, met de theatervisie.”

Het interview gaat door onder de afbeeldingen

Persoonlijk verhaal

Voor Simone is de voorstelling heel persoonlijk. Tijdens de gesprekken kwam geregeld de vraag op tafel hoe ver ze daarin wilde gaan. “Het moet uiteindelijk ook weer niet te particulier worden; een voorstelling moet iedereen aanspreken of raken. Mijn verhaal over rouw en verdriet is óók het verhaal van ieder ander in het theater. Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met pijn en verdriet. Die pijn hoeft niet per se aan een overleden partner verbonden te zijn, maar kan ook om het verlies van een oma gaan, een vriend of een huisdier. Iedereen draagt dit soort verhalen met zich mee, en gaat er op een eigen manier mee om”, aldus Simone.

De gesprekken aan de eettafel (Simone: ‘Het was wel echt heel veel praten’) hielpen enorm. Zo ontstond gaandeweg een zoektocht naar wie Simone was voordat ze een relatie kreeg met Guus Verstraete: “Dat is meer dan drie decennia geleden; het zicht op wie ik toen was, was behoorlijk verdwenen. Toch moet je die persoon van toen weer terugvinden. Omdat je er nu ook weer alleen voor staat en toch echt zelf een nieuw pad moet zien te vinden. Hoe ga je dat doen?”

Ruut: “We hebben een programma gemaakt dat hoop geeft en troost biedt. Na een hele mooie zomer is het in Simone’s leven nu tijd voor de nazomer. Een nieuw seizoen, dat misschien best op de lente lijkt maar in alle opzichten ook anders zal zijn.”

Op een gegeven moment hadden Simone, Ruut en Frank een concreet idee voor de voorstelling. Frank: “Dat ontstaat dan opeens, na al die uren overleg. Een soort wonder. Dat ineens de ideeën samenvallen en een concept ontstaat.”

Weg met de gewoonten

Ruut wilde dat Simone ‘met al haar ervaring toch weer een stap ging maken’. In de zin van: hij stimuleerde haar ‘de routine’ los te laten en vanuit een nieuw beginpunt te spelen. “Simone is zo getalenteerd; ze kan alles en dan ook nog op een manier dat het allemaal heel makkelijk oogt. Maar als je jaren aan de top staat, sluipen er ook gewoonten binnen. Die gewoonten hebben we, zover dat kan, opzijgezet,” aldus de regisseur. 

De voorstelling herbergt veel nieuwe liedjes. Ruut vroeg aan onder anderen Thomas Acda, David Middelhoff, Jan Beuving, Henny Vrienten, Jurriaan van Dongen, Theo Nijland, Rutger de Bekker, Peter van de Witte en Antoine Uitdehaag iets te schrijven. “Iedereen was vereerd. Dat is het grote voordeel van werken met een vedette. Iedereen wil meedoen.”