2020 passeert de revue

Weet jij nog wat 2020 ons allemaal heeft gebracht?

Lieve collega's! 

Wat was 2020 een bewogen jaar. Graag staan wij als team Werving (marketing en bespreekbureau) samen stil bij alle mooie, spannende, ontroerende, maar ook verdrietige momenten van afgelopen jaar. En we kijken vooruit. Want we zullen doorgaan... tot we samen zijn!

Veel plezier met ons jaaroverzicht en op naar een heel gezond 2021!

Van annuleringen naar uitverkochte zalen

We begonnen 2020 met het mooie bericht dat we ook in 2019 weer een stijgende lijn in bezoekersaantallen lieten zien. In totaal 375.000 bezoekers! Begin dit jaar nam het zoekvolume in Google naar ons mooie theater toe en toe...en toen was daar.. Covid-19. De stijgende lijn daalde net zo hard als dat het zoekvolume naar corona en Covid-19 toenam. En hoewel dit jaar volledig in het teken stond van dit virus, bleef de drang naar cultuur zichtbaar en kropen de lijnen steeds meer naar elkaar toe.

Een aantal cijfers op een rij: 

  • 87,4% van alle verkochte tickets in 2020 werd verkocht van januari tot en met maart. De periode voor de eerste golf. Januari en februari waren goed voor 49.000 kaarten! 
  • 65.463 theater tickets tegenover de 375.000 bezoekers afgelopen jaar, dat maakt ons toch wel heel erg droevig. Mooi om te zien dat we met Stemming in de Grote Kerk wel nog eens 1.200 bezoekers in verdrietige tijden hebben mogen raken met theater.
  • Toppers in januari en februari waren Ellen ten Damme, Bert Visscher, Youp van 't Hek (bijna 3.000 bezoekers) Waylon, Theo Maassen (zelfs 4.200 bezoekers) en We Will Rock You
  • Een lichtpuntje in de daling die zich daarna inzette was de succes voorstelling Laat Licht. Tijdens een tour door ons mooie theater konden we voorzichtig (in ganzenpas) bezoekers weer ontroeren en vermaken met een diversiteit aan theater. 
  • Maar ook de opening van ons theaterseizoen met DNA Breda werd met liefde omarmd! 
  • Waar we vorig jaar 100.000 cinematickets verkochten, werd dat dit jaar net iets meer dan 54.000. 
  • De avond na avond uitverkochte Sunset Cinema vertoningen bereikten jong en oud en waren wekelijks terugkerende lichtpuntjes voor veel bezoekers!
Van jubileumjaar naar afscheid

We keken uit naar een fantastisch jubileumjaar. Vol met bijzondere programmering en ideeen vanuit het hele bedrijf. Iedereen stond in de startblokken om te gaan knallen en we trapte af met een personeelsfoto en daarna zagen we elkaar lange tijd alleen nog maar via Teams.

Met het laatste bericht van Ruud op 15 december zitten we inmiddels op ruim 20 updates dit jaar. Vol optimisme, de mogelijkheid om samen in gesprek te gaan, verjaardagslunches, maar ook verdrietige mededelingen met nieuwe sluitingen en het afscheid van 30 zeer gewaardeerde collega's. 

Doorgaan, gezond blijven en dankbaar zijn voor wat we hebben. Woorden om bij te dragen aan het terugdringen van het aantal besmettingen en tegelijkertijd ons erdoorheen te slepen en vooruit te (durven) kijken. We zijn er al 25 jaar en we zijn van plan veel geluk te verspreiden de komende 25 jaar. 

Van restitutieplan naar maandagklapper

In totaal zijn er dit jaar 3,2 miljoen mails de deur uitgegaan. In januari bijna een half miljoen mails, waarin onze nieuwsbrieven de deur uitvlogen vanwege het vele aanbod. Vanaf maart en april nam het aantal flink af, met als dieptepunt in mei: 'slechts' 58.176 mails, waarvan 15.000 over verplaatsingen en annuleringen. Een laag aantal, maar wel een waar heel veel werk uit voort vloeide. 

Klinkt nog best veel? In 2019 hadden we een verzending van 5,3 miljoen mails. Een flinke afname, en wel een leuk detail: normaal is mei onze drukste maand vanwege start verkoop. Toen gingen er bijna 600.000 mails uit en tikte we een record van 1,1 mln omzet op 1 dag aan. Dit jaar dus nog geen 10% van de mailings en helaas geen enkele euro aan inkomsten... 

Qua restitutie en doneren is er veel gaande; en met de huidige sluiting: still counting.
Na de eerste golf hadden we in totaal 98 voorstellingen, samen goed voor 30.000 tickets, verplaatst en/of geannuleerd en was er na de eerste golf 60.000 euro aan donaties binnengekomen van mensen die hun ticketbedrag teruggaven. 

Leuk detail is dat juist de bezoekers van onze eigen concepten welwillend tegenover donaties stonden. De Filmclub, abonnees van de Onbeperkt Kleine Zaal en Cinema gaven vaak een donatie! Wij hebben ze hartelijk bedankt en de 10 grootste donateurs zelfs even een bloemetje gebracht.

In juni mochten we weer opstarten. Een nieuwe manier van kaartverkoop: geen start verkoop, geen seizoenboek, maar de online maandagklapper. Elke maandag ontvangen bezoekers van ons de nieuwste voorstellingen in hun mailbox. Inmiddels ontvangen al bijna 3.500 mensen deze nieuwsbrief. Een mooie start die we in 2021 hopen uit te bouwen.

Van de kassa naar online tickets

Geen grap! 1 april 2020 ging onze nieuwe website live. Hieronder een voor en na:

Iedere dag werken we hard aan de optimalisatie van onze site om de gebruiksvriendelijkheid steeds naar een hoger niveau te tillen. We analyseren waar websitebezoekers vandaan komen, welke pagina's ze bekijken, waar ze wel of niet op klikken en of ze vastlopen in het bestelproces. Het online bestelproces is afgelopen jaar dan ook nog veel belangrijker geworden.

Vorig jaar bestelde 76% van de theaterbezoekers de tickets online, dat was dit jaar 81%. Voor de cinemabezoeker is de verandering significant. Waar vorig jaar slechts 51% van de cinematickets online werd gekocht, was dat dit jaar 92%!

Door de overstap naar de maandagklapper zitten we veel dichter op de verkoop van voorstellingen. Ontvangers van de maandagklapper krijgen zelfs de kans om eerder tickets aan te schaffen en worden constant gewezen op de voorstellingen die reeds in verkoop zijn gegaan. Zo is het programma altijd actueel en top of mind. Wij zijn erg blij met de door ons gekozen strategie en worden inmiddels op de voet gevolgd door onze theatercollega's.

Van de nood een deugd maken

Op 12 maart gingen onze deuren dicht en bleven wij, samen met duizenden Kinky Boots cupcakes, bedroefd achter. 

Op maandag 23 maart 2020 kondigt ons kabinet het onvermijdelijke aan, de intelligente lockdown. We gaan (samen met de rest van de wereld) dicht, blijven thuis en starten samen met Chassé Oké de touwtje spring-challenge. Naast alle emoties ontstaan in een sneltempo prachtige initiatieven. Winkels shoppen samen met jou virtueel via Instagram, restaurants ontwikkelen sterwaardige thuismenu's en cultuur brengt een ruim aanbod thuis via verschillende streamingdiensten. 

Dat laatste laten wij niet ongemerkt aan ons voorbijgaan, kort na de sluiting verschijnt dan ook Chassé Thuis op ons virtuele doek! Ruim 18.000x zijn onze Chassé Thuis pagina's sindsdien bekeken. Daar zijn we trots op! 

En hebben jullie al muziek toegevoegd aan onze Chassé Spotifylijst? De lijst groeit gestaag met inmiddels al 38 nummers. Mooi om de diversiteit van onze organisatie terug te horen in muziek. Dus mocht je nog geen nummers hebben toegevoegd, doe dat dan snel of geniet van de muziekkeuzes van je collega's! 

Waar we normaal gesproken ons mooi aankleden voor een avond theater of film, schieten in dezelfde periode de zoekopdrachten naar joggingbroek omhoog: 

Toen we langzaam in onze maatschappij weer wat meer mochten, zochten wij naar initiatieven waarmee we onze zalen konden vullen. Zo schitterden er niet veel later 12 scholen in 2 zalen en 20 voorstellingen met hun groep 8 musicals.

Kinderen hebben het zwaar gehad afgelopen jaar. Maar de ouders zeker ook. Landelijk stegen de zoekopdrachten rondom 'Hoe word ik een goede leraar' vanuit ouders, maar kinderen zochten net zo hard mee: er werd nog nooit eerder zo vaak gezocht op 'ouders pranken'. Arme ouders!

Ben je benieuwd naar nog meer leuke feitjes en weetjes van 2020?

Ieder jaar publiceert Google de belangrijkste zoektrends van dat jaar.

Reis samen met ons door de grappigste en meest ontroerende zoektrends en wie weet herken je er zelf ook een paar? 

En niet vergeten. Op kerstavond, donderdag 24 december, om 23.00 uur gaat het kerstverhaal van het Chassé Theater in première, in de vorm van een podcast. 

luister mee

uitverkocht - wachtlijst

wensenlijstje

Toegevoegd:

Bekijk wensenlijstje