“In tegenstelling tot mijn gebruikelijke gewoonte, wil ik je een verhaal vertellen met een begin, een midden en een ‘grande finale’. Gevolgd door stilte, de regen en de wind die langzaam opsteekt.
Daarbij zou ik graag van mijn personages willen gaan houden, van hun dingen, hun details en hun manier van praten. En tot slot wil ik ze missen als ze weg zijn.
En al met al en in het groot: ooit zou ik uitsluitend iemand willen zijn die ja zegt tegen het leven." - de schrijver
in de pers
"Zo lichtvoetig en vrij kan theater zijn" - NRC ★★★★
"Vaillant – met zijn wortels in de mime – bewijst na On Almost Every Page (2024), dat hij het onzegbare weet te vangen in filmische sfeerbeelden op het toneel. [...] een universum waarin elke beweging nagalmt en elke stilte betekenis krijgt." - Het Parool
"Een ontroerend verhaal over leven en liefde" - Theaterkrant
over Gerben Vaillant
Gerben Vaillant (1994) is een interdisciplinair performancemaker. Tijdens zijn studie aan de mime-opleiding (AHK) ontwikkelde hij een fascinatie voor het maken van voorstellingen waarin de afstand tussen mens en realiteit centraal staat: Daar waar het de mens niet lukt (onderdeel van) een geheel te zijn. Even gevoelig als radicaal werkt hij met verschillende vormen: Tekst, dans, beeld, filosofie, trash, het kan altijd nog alles worden, maar is vaak atmosferisch en soms verwarrend van aard. Uiteindelijk hoopt hij bij te dragen aan een weergave van de werkelijkheid op een manier dat ze beter bij ons past.
Gerben werkt regelmatig samen met componist en sound-designer Timon Persoon. Deze intensieve samenwerking zorgt ervoor dat muziek en beeld elkaar tot grotere hoogte brengen. Ze bouwen samen aan een haast cinematografisch universum, die in iedere voorstelling doorgroeit. Daarnaast verbinden zij ook hun afzonderlijke voorstellingen en muziekstukken met elkaar.
English
on smoke and airconditioning is a fragile story, one that emerges trembling, always on the verge of breaking. A performance in which the makers explore what it means to bring fiction to life—viewed from the melancholic universe of people and characters for whom living is not a given. Through text, imagery, and movement, this performance is a study in a sense of life.
“Contrary to my usual habit, I want to tell you a story with a beginning, a middle, and a ‘grande finale’.
Followed by silence, the rain, and the rising wind. I would like to fall in love with my characters—their things, their details, and the way they speak. And finally, I want to miss them when they’re gone. And overall, in the grand scheme of things: someday, I would like to be someone who simply says yes to life.” – the writer
reviews
"Vaillant – with roots in mime – proves once again, after On Almost Every Page (2024), that he can capture the unspeakable in cinematic stage imagery. [...] a universe where every movement echoes and every silence holds meaning." – Het Parool
"A touching story about life and love" – Theaterkrant
about Gerben Vaillant
Gerben Vaillant (1994) is an interdisciplinary performance maker. During his studies at the mime program (AHK), he developed a fascination for creating performances that focus on the distance between humans and reality: the moments where people fail to be—or feel part of—a whole. Sensitive yet radical, he works with various forms: text, dance, visual art, philosophy, trash. It could still become anything, but often feels atmospheric and at times disorienting. Ultimately, he hopes to contribute to a representation of reality that suits us better.
Gerben regularly collaborates with composer and sound designer Timon Persoon. Their intense partnership elevates both music and visuals, as they build an almost cinematic universe that evolves with each performance. Additionally, they interconnect their separate performances and compositions into a larger, growing body of work.