Marketing Wrapped 2023

2023 is bijna voorbij! Hoog tijd voor een wrap up. Wat waren de marketingknallers van het afgelopen jaar en wat waren de missers? Hoeveel mensen hebben we bereikt en hoeveel tickets hebben wij aan ze weten te slijten? Gingen we door het dak?

Scroll snel verder en lees er alles over. En heb je naar aanleiding van deze wrap up vragen of opmerkingen? Loop gerust eens binnen in ons kantoor op laag 4.

We wensen jullie allemaal fijne feestdagen en een knallend 2024!

Liefs,
Team P&M

Top 3 best bezochte voorstellingen
Les Misérables, Mamma Mia! en Message in a Bottle waren afgelopen jaar de best bezochte theatervoorstellingen.
Barbenheimer
Deze zomer was het oorlog tussen Barbie en Oppenheimer. Die twee films kwamen op dezelfde dag uit en hadden allebei de potentie om een filmhit te worden. Barbie ging bij ons krachtig van start met een uitverkochte voorpremière waar iedereen in het roze op af kwam. Maar al gauw bleek dat het merendeel van onze bezoekers toch liever keek naar het verhaal over de eerste atoombom. Voor Barbie verkochten wij deze zomer 1.497 tickets en voor Oppenheimer 3378 tickets.
Niks mis met Les Mis
Dé knaller van dit jaar was natuurlijk de mega productie Les Miserables. Maar liefst 22 keer was de musical der musicals bij ons te zien.
We gingen dwars door het dak!
Onze doelstelling voor 2023 was het behalen van 77% van de ticketverkoop van 2019, maar al snel stelden we ons een ambitieuzer doel van maar liefst 98%! En we gingen er dwars doorheen. We halen deze mooie doelstelling aan het eind van het jaar en komen daarmee op ruim 195.000 tickets.

En laten we zeker ook onze cinema niet vergeten! We verkochten zo'n 90% van de verkochte filmtickets t.o.v. 2019 en realiseerden meer dan 120% van de omzet. Met ons mooie zomeraanbod en Sunset Cinema haalden we in juli zelfs 149% van de verkochte tickets t.o.v. 2019.
We gingen dwars door het dak!


Schudden met je donder

Samen met Funnelboost, die sinds november onze mailingen verzorgd, is de wintercampagne doorvertaald naar een wel heel bijzondere nieuwsbriefcampagne. Het is gelukt om een mail te ontwerpen waarbij bezoekers zelf konden schudden voor een theater- of cinematip. En je kreeg niet zomaar een tip: er is gekeken naar je segment en eerdere aankopen. Op basis daarvan werd bepaald welke voorstelling jij te zien zou krijgen in de bol. En was je niet zeker van ons geschud? Dan hadden we uiteraard nog enkele andere suggesties.

De schuddende bol was een hit! De mail werd meer geopend dan andere nieuwsbrieven én men klikt vaker door (meer dan twee keer zoveel). Een vruchtbare samenwerking dus!

Onbeperkt roze koeken
Ook dit jaar is het Onbepekt Kleine Zaal Abonnement weer aangeboden aan onze bezoekers. Vorig jaar hadden we een topaantal van 129 abonnees. Dit jaar heeft het abonnement meer promotie nodig gehad en hadden we onszelf een traktatie van roze koeken beloofd bij 100 abonnees. 8 november haalde we dit aantal! En we kunnen nog verder groeien. Want voor het eerst is het mogelijk om het abonnement het hele jaar door af te nemen. Elke maand wordt het bedrag aangepast zodat de bezoeker nooit teveel betaalt.
Donaties Koop een kaartje voor een ander
Koop een kaartje voor een ander is op 20 april 2023 met een feestelijke kick-off van start gegaan. Een spannend initiatief, we weten dat onze bezoekers genereus zijn, maar zouden zij ook bereid zijn om een kaartje te doneren aan iemand die het financieel moeilijk heeft? Nu kunnen we met trots melden dat er in totaal al voor €10.466,02 gedoneerd is, door 260 bezoekers. Een mooie decemberactie vloeide overigens ook voort uit dit geweldige initiatief: Chassé Theater verraste dankzij de donaties 466 Bredapashouders met 1.105 onvergetelijke theaterervaringen in de decembermaand.
Profilering in 2023: Laat je parel zien
Profilering nam dit jaar een prominente plaats in binnen het marketingteam. Het gaf veel voldoening om op wekelijkse basis onze identiteit en kernwaarden uit te dragen. Naast het delen van positionerende persberichten en nieuwsitems op onze website, hebben wij profilering ook omarmd als een strategisch speerpunt op LinkedIn (met succesvolle resultaten tot gevolg!). Met trots zijn we naar buiten getreden met inspirerende initiatieven zoals Chassé Ontmoet, Be Proud, Venster op de Wereld en Koop een kaartje voor een ander. En dat is slechts een greep uit de diverse positionerende initatieven die we in 2023 hebben belicht. Smaakt dit naar meer? Breng dan een bezoek aan ons kantoor en bekijk onze 'roodmap' voor een volledig overzicht.

Social Media Hoogtepunten

Ook op het gebied van Social Media was het een mooi jaar. We bereikten meer dan 2 miljoen accounts met onze organische posts en advertenties. Een greep uit de best presterende posts:

🎤Frans Bauer ontmoeting:

Tijdens ons wandelrondje in Breda ontmoetten we Frans Bauer, wat resulteerde in een spontane video met 70.000 kijkers, 1.266 likes (en een knuffel voor ons van Frans)!

 

🎭Francis van Broekhuizen optreden:

De operazangeres zong de Can Can in onze grote zaal, met een bereik van 42.300 accounts en 71 uur kijktijd.

 

🚩Les Miserables Timelapse:

 De opbouw van Les Miserables trok de aandacht met 34.000 kijkers en 78 uur en 16 minuten aan video.

 

🍀Werkgeluk: Johan's veertigjarig jubileum:

 We bereikten meer dan 25.000 mensen met de post over zijn mooie dag.

 

🖊️Colinda's Aankondiging als operationeel directeur:

Ook op social media werd het zeer gewaardeerd dat Colinda onze organisatie kwam versterken. Qua bereik was het ook nog eens onze best presterende post op LinkedIn van 2023 (> 16.000 accounts).

 

🎄Koop en Kaartje Decemberactie:

Ruud's hartverwarmende post bereikte meer dan 10.000 accounts en resulteerde in 700 betrokkenheidsacties (likes, reacties en kliks).

 

🛹Film + Feestje in Skatepark:

de aankondigingsvideo in Pier15 bereikte 10.000 accounts en zorgde in totaal voor 24 uur kijkplezier.

 

 

Nog even een leuke quiz. Let's talk stats!

Hoeveel kilometer hebben wij als team gewandeld tijdens onze lunchrondjes dit jaar? 

1.100 kilometer

500 kilometer


Hoeveel nieuwsbrieven hebben wij afgelopen jaar per mail verstuurd? 

987.365

5.197.562


Hoeveel % van onze bezoekers bezoekt onze website vanaf een mobiele telefoon?

60%

 

75%

 

Samenstelling team

Het afgelopen jaar kende wat betreft teamdynamiek en - samenstelling een tumultueus verloop. Wij hebben afscheid genomen van enkele zeer gewaardeerde collega's, maar mochten onlangs ook enkele uitstekende nieuwe teamleden verwelkomen. Bovendien kijken wij vol verwachting uit naar de komst van een verandermanager in 2024, iemand die ons kan ondersteunen en ons in staat stelt onverminderd verder te bouwen aan datgene waar ons hart sneller van gaat kloppen en waarin we excelleren: publiciteit en marketing!

Het ging niet alleen maar goed....
-Er stond een verkeerde eindtijd bij Message in a bottle met veel reacties van bezoekers tot gevolg. Ze waren bang pas diep in de nacht thuis te komen. Wrong message.

-We vergaten de inleiding van Conny Jansen aan te kondigen in de beforemail, dus besloten we een last minute sms te sturen. Het bleek een partycrash te veroorzaken waarbij het grote aantal bezoekers niet meer op de verdieping paste.

-De voorstelling Snacks hebben we in verkoop gegooid en er net zo snel weer uitgehaald, deze voorstelling is namelijk nooit gemaakt…
Het ging niet alleen maar goed....
snacks!

uitverkocht - wachtlijst

wensenlijstje

Toegevoegd:

Bekijk wensenlijstje