Chassé XXL-Kunstcollectie

Als je toch in de Chassé Theater bent voor een voorstelling of film, bekijk dan zeker ook eens de XXL-kunstcollectie die het gebouw rijk is. Naast drie grote muurschilderingen is er een wand vullende portrettengalerij te bezichtigen. Tijdens de openingstijden van Chassé Cinema kan je ook binnenlopen om alleen de kunst te bekijken.

Muurschilderingen

Chassé Theater werkt samen met Blind Walls Gallery uit Breda. In korte tijd resulteerde dat al in drie grote muurschilderingen. Het Chassé Cultuurfonds leverde een bijdrage aan de realisatie van de werken.

Wall painting no.516 – Jan van der Ploeg

Jan van der Ploeg maakte een monumentale muurschildering op een wand achter in de Theaterstraat bij de trappen naar de balkons van de grote zaal. De opdracht werd verleend bij gelegenheid van het 25-jarige jubileum van het Chassé Theater in 2020.

Voor zijn werk in het theater koos Van der Ploeg een groot rechthoekig muurvlak dat gezien kan worden als een leeg canvas. De ramen ertegenover zorgen voor helder daglicht en maken dat voorbijgangers de muurschildering ook van buitenaf kunnen zien. Het werk zelf sluit perfect aan op de architectuur van het theater, maar werkt tegelijkertijd verstorend. Zowel het ritme van het lijnenspel als het kleurgebruik zet de kijker aan het denken. Van der Ploeg wil hiermee bijdragen aan een positieve beleving van theaterbezoek en het publiek aanzetten tot actief kijken. Net als bij een voorstelling kan elke bezoeker het werk anders interpreteren. Het prikkelt om verschillende standpunten te overwegen. Er is immers niet één werkelijkheid, niet één conclusie.

Jan van der Ploeg (1959, Amsterdam) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam en Croydon College of Art in Londen en doorliep een residentie aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Zijn werk is te zien in musea en galeries in binnen- en buitenland. Daarnaast heeft Jan van der Ploeg een indrukwekkend oeuvre opgebouwd van honderden muurschilderingen over de hele wereld. Zijn georganiseerde en grafische beeldtaal is zeer herkenbaar. Het gebruik van patronen gecreëerd door herhaling van vormen, speelt hierbij een belangrijke rol

PICK UP BACK UP PUT UP – Guido de Boer

Deze muurschildering uit 2021 in de Cultuurfondsfoyer is van de hand van Guido de Boer. Twee ‘gedichten’ vormen samen een abstracte tekst die de kijker stof geeft tot nadenken, om zelf te bepalen wat de woorden voor hen betekenen. De grote woorden - PICK UP BACK UP PUT UP - verwijzen naar een van de doelen van het Chassé Cultuurfonds: talent ontwikkelen. De kleine woorden – tingle, excite, incite, arouse en tickle – omschrijven wat theater met ons doet.

De penseelstroken waarmee de woorden zijn gevormd zijn niet perfect zwart, en dat is ook de bedoeling. Door met penselen en inkt op de muur te ‘schrijven’ gaan letters een relatie aan met de ondergrond. Hierdoor blijft de schrijfbeweging zichtbaar onderdeel van het werk.

Guido de Boer (1988, Naarden) is afgestudeerd als grafisch vormgever, is docent typografie, oprichter van Vormplatform en is samen met zijn broer Vincent de Boer onderdeel van het typografisch collectief High on Type.

Blind Walls Changement – Jeroen Erosie

In 2022 werd in samenwerking met Blind Walls Gallery het project Blind Walls Changement gestart. Elk jaar krijgt een andere kunstenaar de gelegenheid om een tijdelijke muurschildering te maken op de grote wand van de Spiefoyer in het Chassé Theater.

Kunstenaar Jeroen Erosie bijt het spits af. Observaties in en rondom het theatergebouw resulteerden in een schetsboek vol impressies. Erosie reflecteert hiermee op de architectuur van het Chassé Theater, ontworpen door Herman Hertzberger, en op zijn eigen werkwijze.

Jeroen Heeman (1976 Nispen), bekend als Jeroen Erosie, studeerde aan de Willem de Kooning Academy in Rotterdam. Het werk van Erosie vindt zijn oorsprong in graffiti-belettering. In de street art wereld is hij een grote naam. Het verwerken van indrukken uit de stedelijke omgeving vormt nog steeds de kern van al zijn producties. Zijn impressies zijn zowel abstract als herleidbaar. Erosie gebruikte een speciale verftechniek waardoor het lijkt alsof de lijnen met een markeerstift op de muur zijn getekend.

Heldenketting – Sjoerd Jansen

Het Zuidelijk Toneel gaf in 2019 in zes Brabantse steden aan evenveel kunstenaars de opdracht vijftig niet alledaagse plaatselijke helden te portretteren. Er moest worden gewerkt volgens het concept van een estafette, waarbij elke held een volgende held kon aanwijzen. In Breda werd de jonge kunstenaar Sjoerd Jansen van Studio Antiheld de opdracht gegund. Jeroen ging op zoek naar de Onofficiële Nachtburgemeester, de Zorg-held, de Vliegensvlugge Vakkenvuller, De Armoede Aanvaller en vereeuwigde hen in een aansprekende comic-stijl. Zo ontstond een heldenketting, die als bijzondere portrettengalerij een hele muur vult van foyer De Verdieping in het Chassé Theater.

Sjoerd Jansen (1987) woont en werkt in Breda. Hier studeerde hij illustratie aan het AKV St. Joost. Sinds zijn opleiding werkt hij als zelfstandig illustrator vanuit zijn Studio Anti-Held. Geïnspireerd door antihelden, sciencefiction en gezonde pessimistische blik op de toekomst probeert bij de wereld om zich heen te verbeelden. Over de Heldenketting zei hij:

"Het was voor mij echt een droomopdracht om vijftig inspirerende mensen te mogen portretten. Zien dat er zó veel mensen positief bezig zijn in deze tijden inspireert mij enorm!"
- Sjoerd