Marketing Wrapped 2024

2024 zit er bijna op! Hoog tijd voor een terugblik. 

Wat waren de marketing-klappers van het afgelopen jaar en wat waren de missers? Hoeveel tickets hebben wij weten te verkopen, gingen we door het dak? Hoe ziet het team er nu uit?  En waarin hebben we geïnnoveerd? 

Scroll verder en lees er alles over! Heb je naar aanleiding van deze wrap up vragen of opmerkingen? Loop vooral eens binnen in ons kantoor op laag 4. We spreken je graag.

We wensen jullie allemaal fijne feestdagen en een knallend 2025!

Liefs,
Team Marketing

de Parels van 2024

Zie hier de drie best bezochte theater- en filmvoorstellingen, wat cijfers en een aantal bijzondere voorstellingen, oftewel de parels van 2024.

14.524 verkochte tickets
14.212 verkochte tickets
9.315 verkochte tickets
3.554 verkochte tickets
2.421 verkochte tickets
2.414 verkochte tickets

Wist je dat?

  • 56% van onze theaterbezoekers komen uit Breda
  • 75% van onze cinemabezoekers komen uit Breda
  • 76% van de Sunset Cinema bezoekers kwam dit jaar voor het eerst naar de buitenfilm! We trokken t.o.v. onze reguliere cinemabezoekers 2x zo vaak de doelgroep Jong & Hoopvol.
  • Bij de voorstelling van Borrelnootjez zagen we dat 17% van de bezoekers in de categorie Volks & Uitgesproken valt, gemiddeld zien we in onze database slechts 7% van deze doelgroep
Castellucci
Op 30 april dit jaar bracht de Italiaanse theatermaker Romeo Castellucci zijn unieke voorstelling BROS naar Breda. Deze exclusieve productie, alleen in onze stad te zien, trok 283 bezoekers. Rondom de voorstelling bood een boeiend contextprogramma extra verdieping, geheel in lijn met het thema macht en geweld.
K3
Begin mei van dit jaar wisten de meiden van K3 maar liefst vier keer onze grote zaal te vullen. Dit leverde een indrukwekkende omzet op van €753.748,70. Een verrassend feitje: hoewel je zou verwachten dat de zaal voornamelijk gevuld was met kinderen, ouders en grootouders, bleek het publiek ook voor een groot deel te bestaan uit jongvolwassenen die hun jeugd kwamen herbeleven. En zeg nou zelf, met zo’n bedrag lijken de drie biggetjes eerder op drie slimme geldwolven! 😉
Expositie | De held, de schurk en de waarheid
Deze zomer presenteerde Chassé Theater de tentoonstelling De held, de schurk en de waarheid, met levensgrote styrofoam standbeelden van Folkert de Jong. Figuren als Luther, Jezus, Snoop Dogg en koningin Wilhelmina toonden hoe geschiedenis anders had kunnen lopen. De tentoonstelling was een groot succes, want zo'n 1000 mensen kwamen de kunst bewonderen.
Be Proud
Be Proud was dit jaar in een nieuw jasje te zien. Op 11, 12 en 13 oktober draaide het in ons theater om het vieren van de liefde en identiteit. Dit bijzondere weekend werd feestelijk afgetrapt door Joost van Bellen en DJ St. Paul. Er werd in onze middenzaal gedanst tot in de late uurtjes. Wij lieten kunstenares Eveline Schram een nieuw kleurrijk beeld ontwikkelen, waar we de komende jaren mee vooruit kunnen.
Of je worst lust?!
Een eigen productie vergt een eigen aanpak. Daarom schakelden we ons vaste creatieve duo WARS in. Zij ontwierpen een gloednieuwe, opvallende huisstijl voor Of je Worst Lust!? – en wij waren meteen verkocht! In de aankleding konden we hier op voortborduren met deze toffe marktkramen die in de foyer stonden. We verkochten er zelfs merch! En dan ben je een hele grote hoor... Maar het allerbelangrijkste? De eindstand. Van de 723 beschikbare tickets verkochten we er maar liefst 704.
Hans Klok
Deze kerst vierden mensen kerst samen met Hans Klok. Hij toverde daarmee een grote lach op onze gezichten. Er is veel promotie gevoerd voor deze voorstelling. We stuurden bijvoorbeeld een lenticulaire kaart uit naar een groep van 500 mensen. Een nieuwe manier van drukwerk voor ons met een speciaal 3D-effect.
Klaar met het jaar
Deze gloednieuwe eigen productie is een bijzonder project. In samenwerking met initiatiefnemer en creatief producent Frank, productiebegeleider Jos, en de mannen van WARS is er flink wat heen en weer geschakeld. Het opbouwen van iets dat nog niet bestaat, is een spannend en uitdagend proces – maar juist dat maakt het zo leuk en inspirerend! Van 23 december t/m 30 december kun je deze eigen productie bewonderen in de middenzaal. Jij komt ook toch? Deze absurde, unieke, fysieke, grove en grappige voorstelling vroeg om een gedurfde huisstijl. Iets waar je niet omheen komt. En dat is gelukt vinden wij! Wat ook goed gelukt is, is het toffe promobeeld geschoten door fotograaf Mark.
Films in de Grote Kerk
Het is zo'n mooi beeld. Samen film kijken midden in de Grote Kerk. Dit jaar waren de titels The Holiday en Home Alone heel snel na het online zetten uitverkocht. Scrooged, De Vijf Legendes en Edward Scissorhands waren iets minder populair. Maar al met al waren er genoeg mensen die in de grote kerk genoten van deze kerstklassiekers.
We gaan door het dak!
Ons doel dit jaar was 175.165 bezoekers het pand in te krijgen en na de zomer hebben we dat doel verhoogd naar 205.000 bezoekers. Na ook dit doel behaald te hebben gaan we voor ons Door-het-dak-doel van 215.000. En met nog minder dan 1000 bezoekers te gaan gaat dat helemaal goed komen!!
We gaan door het dak!

Online highlights

Website
  • De pagina van De 3 Biggetjes werd 118.775 keer bekeken, die van Jesus Christ Superstar 114.445 keer.
  • 72% van alle aankopen op onze website werden gedaan vanaf een mobiel apparaat, slechts 26% vanaf een computer. Bezoekers vanaf een computer gingen echter wel 1,7x sneller over tot aankoop (conversiepercentage van 7,8% vs 4,7% op mobiel) ondanks dat zij bijna net zo vaak voorstellingen aan het winkelmandje toevoegen!
  • Een paar maanden geleden zijn we los gegaan met Spotler Activate, een CDP (Customer Data Platform) waar wij informatie van onze bezoekers verzamelen om hen een zo persoonlijk mogelijke ervaring te bieden. Binnenkort vertellen we jullie hier nog veel meer over.
Social highlights

Wij zijn mooi gegroeid het afgelopen jaar! Wel 1400 volgers erbij op instagram en 450 op facebook.

  • De beste reel
    • Theater: de eerste massagestoelsessie met Sanne Wallis de Vries met 16.887  weergaven
    • Cinema: Sunset Cinema bij Schaatsbaan Breda met 4.222 weergaven.
  •  De beste facebook post
    • Theater: De 3J’s en het Red Limo Quartet met 8.763 weergaven
    • Cinema: Terugblik op de documentaire over de Biesbosch met 2.803 weergaven
  • De beste Insta post
    • Theater: Sef + band in het Chassé Theater met 6.523 weergaven
    • Cinema: Sunset Cinema bij Pier 15 met 9.200 weergaven 
  • De beste story
    • Theater: Kor Hoebe nieuw in verkoop met 24.004 weergaven
    • Cinema: Kerstconcert Gold & Silver met André Rieu met 22.654 weergaven
E-mail
  • Er zijn het afgelopen jaar 6.297.203 mails uitgegaan.
  • We gaan bijna los met de nieuwe nieuwsbrief Blik Online. In lijn met het magazine brengen wij voor de echte liefhebber de mogelijkheid om verdiepende artikelen te ontvangen per mail.
    • Lees jij ook mee? HIER kan je je gelijk inschrijven.
  • Op donderdag 30 mei was er een flinke piek vanuit e-mailverkeer, de nieuwsbrief met 100 voorstellingen werd verstuurd en zorgde voor een mooie stroom websitebezoekers richting het nieuwe programma.

 

Nieuw in 2024

Het Theaterabonnement

Het voormalige Onbeperkt Kleine Zaal Abonnement (OKZA) heeft dit jaar een kleine, maar succesvolle transformatie ondergaan.

We hebben het omgedoopt tot Het Theaterabonnement – en dat bleek een schot in de roos! Inmiddels hebben al 167 mensen gekozen voor dit vernieuwde abonnement.  

Drukwerk
  • Magazine Blik
    • Onze trouwe theaterbezoeker houdt er toch van om iets tastbaars in handen te hebben. En natuurlijk luisteren we daarnaar! Eind van de zomer was het dan ook zover: we presenteerden ons gloednieuwe magazine Blik waarin we makers, artiesten en collega's aan het woord laten. Het creëren van deze eerste editie in een volledig nieuw format was een intensief proces, maar het resultaat mocht er absoluut zijn. Het magazine werd heel goed ontvangen en meegenomen door onze bezoekers.  
      En we zitten niet stil! Inmiddels werken we hard aan de tweede editie, die in het voorjaar van 2025 verschijnt. Deze belooft nóg beter te worden dan de eerste – wij kunnen niet wachten om ‘m te delen! 
  • Jong brochure
    • Dit jaar lanceerden we onze nieuwe kinderbrochure jong, ter vervanging van de oude kinderladder. Deze mini-brochure is een flinke upgrade: het bevat niet alleen een overzicht van ons volledige kinder- en jeugdaanbod, maar zit ook boordevol leuke puzzels en spelletjes die perfect aansluiten bij de doelgroep. 
      De nieuwe editie van jong ligt al klaar om vanaf het nieuwe jaar in ons pand verspreid te worden en is inmiddels al beschikbaar op basisscholen en kinderopvanglocaties in Breda. Een frisse, speelse manier om kinderen enthousiast te maken voor theater! 
Digitale Toegankelijkheid

Als Chassé Theater hebben we toegankelijkheid hoog aan het vaandel staan, daarin blijver we innoveren. In januari starten we samen met E-mail en personalisatie bureau Funnelboost een nieuw project: De inclusieve inbox.

Het project draait volledig om alle communicatie die via mailsystemen loopt zo in te richten dat het voor iedereen te gebruiken is. Om ook online ons theater steeds meer toegankelijk te maken.

 

Samen staan we sterker!

Wij hebben een aantal mooie partners verzameld om qua kennis en output. Met Wars en Funnelboost hebben we het afgelopen jaar een aantal mooie campagnes weggezet.

WARS
Vanaf 16 september trapten we af met onze najaarscampagne – en dit keer stonden niet onze voorstellingen, maar onze bezoekers in de spotlight. Door hen een gezicht te geven, lieten we zien hoe divers ons publiek is. Met deze campagne willen we bereiken dat iedereen in Breda ons top of mind heeft. En het mooiste? De campagne blijft groeien! De komende tijd vullen we deze nog verder aan met nieuwe gezichten en verhalen.
Funnelboost
Het jaar sluiten we af met onze Kraskaarten-mail. Kras drie keer een non voor Sister Act, een Oger voor shrek, een dansschoen voor Celtic Steps of een Föhn voor Hans Klok en ontvang korting! Een top eindejaarscadeautje. Zelf ook krassen? Probeer deze kraskaart uit en win the one and only 😉

Teamplaatje

Er is het afgelopen jaar veel veranderd binnen ons team. Op 1 januari mochten we Evi en Imke verwelkomen als nieuwe teamleden. Tegelijkertijd besloot Eef om zich volledig op haar eigen bedrijf te richten en verliet zij ons team. Later volgde Roxanne, maar gelukkig blijft zij werkzaam binnen Chassé en zien we haar nog regelmatig op onze afdeling. 
In oktober mochten we zowel Nadine en Alexander verwelkomen, wat ons team verder versterkte. Daarnaast sloot Femke zich van 2 september tot en met 31 januari bij ons aan om zelfstandig te werken aan haar afstudeeronderzoek. Ze bracht ons waardevolle inzichten én was een gezellige en fijne aanvulling op onze groep. 
Kort daarna kregen we het nieuws dat Carmen Chassé gaat verlaten om een nieuw avontuur in het buitenland aan te gaan. We zullen haar ontzettend missen, maar wensen haar natuurlijk alle succes toe.  
 
Wij werken als een zelfsturend team. Dat biedt vaak veel voordelen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Met onze nieuwe teamsamenstelling vonden we het een goed moment om onze interne rollen opnieuw onder de loep te nemen, zodat we optimaal kunnen functioneren als zelfsturend team. 
Om dit proces goed te begeleiden, hebben we de hulp ingeroepen van coach Karin (Blueyard). In de daaropvolgende maanden hebben we samen een intensief traject doorlopen. We hebben de benodigde rollen zorgvuldig gedefinieerd en zijn op zoek gegaan naar de juiste personen om deze rollen in te vullen. 
 
Generalisten (Kamp Noord)
Birgit | o.a. promotie theatervoorstellingen, interne projecten, huisstijl & branding
Evi  | o.a. promotie theater- en cinemavoorstellingen, drukwerk & contentcreatie
Marleen | o.a. administratieve werkzaamheden, website content, nieuw in verkoop & marketing inbox
Daisy | o.a. promotie theater- en cinema specials, interne projecten & exposities
 
Specialisten (Kamp Zuid):  
Imke | o.a. e-mail & website optimalisatie  
Alexander | o.a. Google ads, website doorontwikkeling & website optimalisatie
Nadine | o.a. social (META) ads, social organisch & profilering 
 
Je leest het goed... Er staat een voor jullie nog onbekende naam tussen dit lijstje. Vers van de pers. Daisy zal vanaf maart 2025 ons team versterken voor drie dagen in de week. Ze werkte hiervoor bij Senf als marketeer, dus ze kent de klappen van de zweep. Wij zijn heel erg blij dat ze ons komt versterken. Om de tijd te overbruggen krijgen we tijdelijk ondersteuning van Nancy, een ervaren vakidioot.

Waar kijken wij naar uit de komende tijd?

Alexander: Ik kijk voornamelijk uit naar de eigen concepten van Chassé. Zoals Klaar met het jaar, Be Proud en Of je Worst Lust?!. Voornamelijk omdat we er zo intensief mee bezig zijn en er dus veel gevoel voor hebt. Maar ook omdat je daar de kans krijgt om meerdere artiesten op één dag te zien.   

Evi: Ik heb al wat tickets in de pocket voor komend jaar! In februari ga in naar Stijn, Tobi en Jeppe en in juli ga in Kor Hoebe zien! Ook ben ik benieuwd naar de musicalklassieker Elisabeth.  
 

Nadine:  Voor volgend jaar kijk ik uit naar Rundfunk op 8 februari. Ik heb hier nog net tickets voor kunnen bemachtigen. Ben erg benieuwd. Verder lijkt het me heel gaaf om naar Zimmer vs Williams te gaan. De muziek van Hans Zimmer voor de films Interstellar en Pirates of the Caribbean vind ik echt geweldig. Genoeg om naar uit te kijken dus!

Birgit: Ik kan niet wachten tot de nonnen in huis zijn....en vooral weer weg zijn. De voorstelling Landru staat sowieso in mijn agenda, lijkt mij fascinerend. En ik heb helemaal zin om de twee kleine droppies thuis mee te nemen naar hun eerste voorstelling, dat gaat zeker in 2025 gebeuren!

Imke: Op korte termijn kijk ik uit naar Babygirl, de lovend ontvangen film van Halina Reijn. Dat een Nederlandse actrice/regisseur nu zo'n internationaal succes heeft vind ik heel gaaf. Als ik wat verder weg kijk, heb ik veel zin in BV Vastgoed van Toneelgroep Maastricht. Het maakt me haast niet uit waar de voorstelling over gaat, met dit gezelschap en deze acteurs is de kwaliteit altijd hoog. Na Augustus: Oklahoma en Antigone ben ik benieuwd naar deze moderne vertelling van een toneelklassieker.

Marleen:  De voorstelling van Conny Janssen Danst zijn vaak erg mooi, dus ik ben heel benieuwd naar Normality No More! Zeker omdat hier muziektheater, moderne dans, klassieke muziek én wetenschap samenkomen. Ik ben een echte liefhebber van dans, dus ook de film Rosas danst Rosas staat op mijn lijstje.

Bedankt!

Dank voor het lezen van onze Wrapped 2024! We hopen dat je het leuk vond. 

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, schroom niet om ons aan te spreken in het theater, binnen te lopen bij ons of een mailtje te sturen naar marketing@chasse.nl.

Tot in het nieuwe jaar!

uitverkocht - wachtlijst

wensenlijstje

Toegevoegd:

Bekijk wensenlijstje