Jongerenprogrammeur Casper aan het woord
Maak kennis met Casper Storm, jongerenprogrammeur bij het Chassé Theater. Met een frisse blik en een sterke drive om cultuur dichter bij jonge mensen te brengen, weet hij als geen ander wat er nodig is om de nieuwe generatie het theater in te krijgen. Wat doet een jongerenprogrammeur eigenlijk? Welke voorstellingen moet je écht gezien hebben als jonge theaterliefhebber? En waarom is theater misschien wel het meest verrassende avondje uit? Casper neemt je mee in zijn missie, inspiratiebronnen en plannen voor de toekomst.
Wat doet een jongerenprogrammeur precies?
Als jongerenprogrammeur draait alles om één missie: jongeren naar theater trekken. Toen ik begon, eerst bij MEZZ en nu bij het Chassé Theater, was de vraag steeds: hoe krijgen we meer jongeren binnen? Ik richt me daarbij op de doelgroep 18 tot 30 jaar. Dat zijn vaak mensen die nog studeren of net zijn afgestudeerd. Ze hebben vaak nog relatief veel vrije tijd, bijvoorbeeld omdat ze nog geen kinderen hebben of net begonnen zijn met werken. Dat maakt het een interessante doelgroep om op te focussen.
Ik had geen ervaring in theaterprogrammering, maar wel gevoel voor wat jongeren aanspreekt. Al doende leerde ik wat werkt en wat niet.
Mijn werk bestaat uit twee delen. Aan de ene kant programmeer ik voorstellingen die interessant zijn voor jongeren, aan de andere kant adviseer ik collega’s van programmering tot marketing over hoe we jongeren kunnen bereiken en welkom laten voelen.
Welke voorstelling heb jij onlangs gezien waarvan je denkt dat meer jongeren die eigenlijk zouden moeten zien?
Ik moet meteen denken aan Bros van Romeo Castellucci, die we vorig jaar hebben gehad. Dat is misschien niet direct een naam die je koppelt aan jongeren. Maar als je wat kunstzinniger bent ingesteld, of bijvoorbeeld als jong talent actief bent in de theater- of acteerwereld, dan is het zó inspirerend. Niet alleen vanwege de inhoud, maar ook vanwege de manier waarop het allemaal in elkaar zit. Dat soort voorstellingen openen echt je blik.
Ook gezelschappen zoals Dood Paard maken voorstellingen die ik enorm waardevol vind voor jonge mensen. Het zijn vaak abstracte, experimentele stukken, en dat maakt het soms wel een uitdaging om jongeren er naartoe te krijgen. Je moet echt een drempel over. Maar juist daarom is het belangrijk dat ze ermee in aanraking komen. Het is vaak iets wat je moet leren waarderen.
Wat wil je graag veranderen aan hoe jongeren naar theater kijken?
Ik wil laten zien dat theater ook gewoon cool kan zijn. Veel jongeren denken dat het oubollig is of niet voor hen, maar dat klopt niet. Theater is stijlvol, verrassend en hip, anders dan een avond in het café of op een popconcert.
Kijk bijvoorbeeld naar Carré in Amsterdam, daar hangt een bijzondere sfeer. Theater is een ander soort uitje met eigen charme. Het voelt misschien formeler en vraagt meer concentratie, maar juist dat maakt het speciaal.
Ik probeer jongeren mee te geven dat het oké is als je het niet meteen snapt, want er zit schoonheid in het ontdekken van nieuwe kunstvormen. Theater kan verrassen, raken en aan het denken zetten, en dat maakt het interessant.
Is er een voorstelling die op het programma staat die jij heel vernieuwend of verrassend vindt?
Three Times Left is Right is een hele verrassende en vooral interessante voorstelling. Een mooie vertaling van actuele onderwerpen die in onze maatschappij spelen. Best obscuur en abstract, maar persoonlijk trekt dat mij wel.
Waar kijk je persoonlijk erg naar uit?
Ik kijk enorm uit naar het Be Proud Weekend in oktober. Ons doel is om Be Proud Weekend uit te bouwen tot een jaarlijks terugkerend, herkenbaar evenement voor de queer community in Breda en omgeving. Met een programma dat aansluit bij hun thema’s en uitnodigt tot vieren, ontdekken en verbinden.
Dit jaar kijk ik vooral uit naar het optreden van Merol, een grote popartiest die je niet vaak in het theater ziet.
Het thema van dit jaar is ‘ruimer denken’. We streven ernaar zoveel mogelijk queer artiesten te programmeren, in diverse disciplines: van opera en dans tot pop en alles daartussenin. Dat is ons dit jaar echt goed gelukt. We hebben een gevarieerd aanbod dat toch één samenhangend geheel vormt.
Een van jouw huidige projecten is de Modern Ancient Forest Tribe, kun je hier iets over vertellen?
Modern Ancient Forest Tribe is een project in samenwerking met Bas Steens, een jonge en getalenteerde kunstenaar uit Breda. Deze zomer is hij artist in residence in het Chassé Theater. In dit project onderzoekt Bas de symboliek van bomen en het bos. Geïnspireerd door zijn eigen ervaringen en de expositie Het Bos van Hertzberger – Boomtenten in de Theaterstraat van Dré Wapenaar, creëert hij nieuw werk dat deze thema’s verkent.
Wat het project extra bijzonder maakt, is dat jongeren hier actief aan mee kunnen doen. Bas organiseert workshops waarin kinderen van acht tot en met vijftien jaar maskers, kostuums en vlaggen maken. Zo worden ze onderdeel van de tribe en beleven ze het project op een interactieve manier.
Waar ben je trots op in je werk bij het Chassé Theater?
Ik ben trots op mijn concept De Brouwerij: dé plek waar bezoekers na een weekendvoorstelling kunnen nagenieten met livemuziek. Het idee ontstond om jong talent een podium te geven in het theater, iets wat voor hen vaak lastig te vinden is. Inmiddels is De Brouwerij uitgegroeid tot een vaste speelplek voor opkomende artiesten. Twee keer per jaar programmeren we zeven weekenden vol liveoptredens in de Brasserie. De selectie doe ik samen met partners als Fontys Impresariaat Kunsten, Codarts, muziekhubs en de Popronde. Zo blijven we steeds nieuw talent kansen bieden.
De eerstvolgende reeks staat gepland na de zomer, waarbij we ook een editie samen met de Popronde organiseren. Het is mooi om te zien hoe dit initiatief niet alleen bezoekers een extra beleving biedt, maar ook jong talent helpt groeien.