De percussie vormt het hart van de voorstelling. Met een arsenaal aan instrumenten – van Tibetaanse kommen tot kettingen, van vibrafoons tot glazen platen, met als centrale punt een basdrum – ontstaat een spel tussen muziek en dans. Elke aanraking produceert een reactie. Elk geluid trilt door het lijf. Ritme is geen achtergrond, maar de hoofdrolspeler.
Miotto: “Percussionisten komen het dichtst bij de essentie van mijn werk. Ik heb altijd geprobeerd om de lijn te laten vervagen tussen innerlijke en uiterlijke werkelijkheden en denk dat de sonische trillingen van de percussie het dichtst komen bij die ervaring. Er wordt vibratie gecreëerd. Buiten het lichaam vibreert het net zo hard als binnenin het lichaam. Fábrica viert de verstrengeling ervan.”
Fábrica is tegelijk rauw en speels. Een danser brengt haar lichaam in beweging door het te laten trillen tegen de lucht. Een percussionist laat objecten trillen en bereikt daarmee de trommelvliezen. Lichaam en geluid raken met elkaar verweven. De grens ertussen vervaagt, waardoor een zintuiglijke ervaring ontstaat die zich onttrekt aan het alledaagse. Wat zichtbaar en hoorbaar is, opent een ruimte voor verbeelding en associatie – een werkelijkheid waarin klank en beweging samen een eigen taal spreken.
Laat je meeslepen in deze rituele fabriek, waar klanken worden gebouwd, lichamen reageren op het ritme en verbeelding wordt opengesteld. Een voorstelling die vibreert van begin tot eind.
English
In Fábrica, choreographer Guilherme Miotto transforms the theatre into a workshop of rhythm and movement. Three dancers and two live percussionists construct a universe where every sound and every step can be felt — the act of labor is not hidden, but celebrated.
Percussion lies at the heart of the performance. With an arsenal of instruments — from Tibetan singing bowls to chains, from vibraphones to glass plates, all centered around a bass drum — a dialogue emerges between music and dance. Every touch produces a reaction. Every sound reverberates through the body. Rhythm is not background; it is the lead character.
Miotto explains: “Percussionists come closest to the essence of my work. I've always tried to blur the line between inner and outer realities, and I believe the sonic vibrations of percussion come closest to that experience. Vibrations are created — outside the body they resonate just as strongly as inside. Fábrica celebrates this entanglement.”
Fábrica is both raw and playful. A dancer moves her body by vibrating it against the air. A percussionist makes objects tremble and hits the eardrum with it. Sound and body become intertwined. The boundaries blur, creating a sensory experience that transcends the everyday. What is seen and heard opens a space for imagination and association — a reality where sound and movement speak their own shared language.
Let yourself be swept away in this ritual factory, where sound is built, bodies respond to rhythm, and imagination is unlocked. A performance that resonates from start to finish.