Dim Balsem, Fabian Calis

Backstage | Achtergrond | Gevechten en metamorfosen van een vrouw

Op dinsdag 13 september 2022 om 20:30 uur staat het Internationaal Theater Amsterdam (ITA) in het Chassé Theater met hun voorstelling Gevechten en metamorfosen van een vrouw. Het is geschreven door Édouard Louis (Weg met Eddy Bellegueule, Wie heeft mijn vader vermoord) en bewerkt en geregisseerd door Ivo van Hove. 

Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kende zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw. Wat is er in die twintig jaar gebeurd? Dat is het uitgangspunt van Gevechten en metamorfosen van een vrouw.

Ga alvast backstage in de onderstaande video met acteurs Majd Mardo, Marieke Heebink en regisseur Ivo van Hove en ontdekt hoe de voorstelling is gemaakt, wat ze van de voorstelling vinden en waarom je het echt moet zien. 

Over de regisseur

Gevechten en metamorfosen van een vrouw ligt in het verlengde van voorstellingen geregisseerd door Ivo van Hove (België, 1958). Sinds 2001 is hij directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

Hij begon zijn carrière in 1981 als toneelregisseur met producties van eigen hand (Ziektekiemen, Geruchten.) Voordat hij in 2001 directeur werd van Toneelgroep Amsterdam, was hij van 1990 tot 2000 directeur van Het Zuidelijk Toneel. Naast producties voor ITA, regisseerde hij de musical Lazarus van Stage Entertainment, waarvoor hij in 2020 de musical award won voor Beste Regie. 

Na het regisseren van Wie heeft mijn vader vermoord - een vaderboek - vindt de voorstelling zijn vervolg in het nieuwe moederboek Gevechten en metamorfosen van een vrouw. De monoloog van Hans Kesting wordt nu een dialoog door Marieke Heebink en Majd Mardo.

Over de auteur

Édouard Louis werd in 1992 geboren als Eddy Bellegueule. Hij liet in 2013 zijn naam veranderen en debuteerde één jaar later met de roman Weg met Eddy Bellegueule. Daarin kijkt hij terug op zijn jeugd in een armoedig en homofoob arbeidersmilieu in het vervallen noorden van Frankrijk, en hoe hij zich daaraan heeft kunnen onttrekken. Het boek werd in meer dan vijfentwintig talen vertaald en maakte Édouard Louis tot de internationaal meest gevierde Franse schrijver. 

Zijn tweede, eveneens autobiografische roman Geschiedenis van geweld is tegelijk het verhaal van een verkrachting en een onderzoek naar de oorzaken van het geweld. In Wie heeft mijn vader vermoord keert hij terug naar zijn roots: na een lange afwezigheid keert hij uit Parijs terug naar het dorp waar hij is opgegroeid.

Met Gevechten en metamorfosen van een vrouw schrijft hij na het vaderboek een boek over zijn moeder, die anders dan de vader – en net als Édouard Louis zelf – wél uit een miserabel leven wist weg te geraken.

Over Internationaal Theater Amsterdam

Internationaal Theater Amsterdam is de naam van de fusieorganisatie van Toneelgroep Amsterdam en de Stadsschouwburg Amsterdam. 

ITA werkt, programmeert, produceert, reist en denkt internationaal. Een echte thuis voor een grootschalig internationaal reizend repertoiregezelschap. Het programmeert en produceert toonaangevende én nieuwe internationale makers op vlak van theater en dans. 

Eerder bij ons te zien:

  • Scènes uit een huwelijk (2019)
  • La voix humaine (2019)
  • Oedipus (2020)
  • Wie heeft mijn vader vermoord? (2021)
  • Cliënt E. Busken (2022)

Verwacht:

  • Gevechten en metamorfosen van een vrouw (2022)
  • De Uren (2022)