Fred Debrock

programmeur Bregje tipt

Als theaterprogrammeur is het mijn taak een verbinding te leggen tussen het rijke aanbod aan podiumkunsten enerzijds en het grote, diverse publiek in de regio Breda anderzijds. Dat doe ik samen met mijn collega’s Frank Heijman en Evelien Holster en onze directeur Ruud van Meijel. Programmeren vergt aandacht en toewijding, maar het is de mooiste en meeste eervolle klus die we ons kunnen bedenken! De komende maanden staan er veel van onze favorieten op het programma. Ik praat je er graag doorheen.

- Bregje Maatman

Tip 1: Krijg jij ook kramp van het scrollen?

Ik kijk ook uit naar de nieuwe voorstelling van acteurscollectief Wunderbaum. Deze leuke, intelligente club theatermakers is al jaren een begrip op de Nederlandse podia. In Wunderbaum speelt live (online gaat het mis) op vrijdag 23 februari zetten ze hun tanden in een van de meest prangende kwesties van deze eeuw: de dominante rol van beeldschermen in ons dagelijks leven. We bejegenen onze kinderen om hun schermgedrag, maar scrollen we zelf ook niet tot we er kramp van krijgen? Wunderbaum werkt samen met niemand minder dan de gelauwerde Vlaamse schrijfster Annelies Verbeke, waar je sowieso alles van moet lezen want niemand kan zo vlijmscherp actuele problemen fileren als zij. 

Tip 2: Het beste Valentijnsdag cadeau

Het beste cadeau dat je je lief dit jaar met Valentijnsdag kunt geven is een ticket voor het literaire programma Saint Amour, dat 24 februari bij ons op de planken staat. Het Vlaamse collectief Behoud de Begeerte weet als vanouds de beste Nederlandstalige schrijvers te strikken voor een avondvullend muzikaal en literair programma. Eerder al brachten ze auteurs als Hugo Claus, Gerrit Komrij en Remco Campert naar de Bredase planken. Deze keer verwelkomen we Emy Koopman, Connie Palmen, Peter Terrin, Charlotte Remarque, Liesa Van der Aa, Bregje Hofstede en Peter Buwalda. Onder de titel Springtij in de liefde wassen zij onze oren met hun meest warmbloedige teksten.

Tip 3: Uren luisteren naar de Marokkaanse zanger Anas Habib

Toen ik hoorde dat het Amstel Quartet met de Marokkaanse zanger Anas Habib zou samenwerken ging ik meteen op zoek naar een datum. Ik kan uren naar hem luisteren. Onlangs nog in september zong hij in een programma met muziek uit het Middellandse Zeegebied alle haartjes van onze huid omhoog. Habib studeerde aan het conservatorium van Fez en doorkruiste achtereenvolgens Libanon en Syrië om zich te specialiseren in Arabische, Aramese en Byzantijnse muziek. Op vrijdag 8 maart voegt hij zich bij de mannen van het Amstel Quartet die al meer dan 25 jaar schoonheid van het zuiverste water uit hun saxofoons blazen én bij zanger Philippe Elan. In Paris - Beyrouth, liederen met grenzeloze passie verweven ze de muziek uit deze twee metropolen met elkaar. Beide steden zijn muzikale hotspots die bogen op een roemrijke traditie. Je hoeft de taal niet te verstaan om het te voelen!

Tip 4: Luister naar muziek die bijna alle denkbare emoties verklankt

Op 9 april komt het Toneelhuis weer over de vloer! Het huisgezelschap van de Antwerpse Bourlaschouwburg triomfeert de laatste jaren met het werk van Benjamin Abel Meirhaeghe. Deze jonge regisseur en countertenor maakte furore in zijn eigen operateske muzikale projecten en is op dit moment één van de hotste namen van het theater in Europa. Voor zijn veelgeprezen voorstelling Madrigals waagde hij zich aan de Madrigalen van Claudio Monteverdi, prachtige, levenslustige vocale muziek die bijna alle denkbare emoties verklankt. Monteverdi geldt als de ongekroonde koning van de Italiaanse renaissancemuziek. Alleen al daarom zou je een kaart moeten kopen. Maar Benjamin Abel Meirhaeghe geeft er natuurlijk wel een eigen draai aan. En die is rauw en aards, en verbindt verleden, heden en toekomst met elkaar. Componist Jesse Kanda - misschien ken je hem van zijn samenwerkingen met Björk – was degene die de Madrigalen herschreef.

Tip 5: Een van mijn favoriete choreografen

Dinsdag 30 januari maken we het podium vrij voor een van mijn favoriete choreografen: Wim Vandekeybus, het enfant terrible van de Vlaamse Dans en al tientallen jaren een begrip op de grote podia van Europa. Zijn werk is energiek en ongepolijst. Hij tart je met beelden die zeer doen aan je ogen. In Hands do not touch your precious me creëert hij een mythisch verhaal van confrontatie en transformatie, van licht en duister, van dood en hergeboorte. Zoals in veel van zijn werk thematiseert hij de betekenis van het menselijk lichaam, dat in deze voorstelling balanceert tussen het utopische en het gruwelijke. De pers was een en al lof over deze voorstelling waarin de zeven dansers volgens magazine Knack “sneller bewegen dan het licht”.

De 5 tips van Bregje

Ik ben bang een voorstelling te kiezen die niet bij me aansluit! Hoe kan ik dat voorkomen?

Het klinkt gek, maar dat is niet te voorkomen. Behalve misschien als je zeer calculerend kiest voor de gearriveerde regisseurs, de gelauwerde acteurs, de iconische balletten, het roestvrij stalen repertoire... Daar is niets mis mee. Integendeel. Maar ik zou iedereen willen uitnodigen ook regelmatig onbekend terrein te verkennen. Daar liggen soms de mooiste pareltjes die je, hoewel misschien met een omweg, vaak vol in het hart treffen. Wij staan achter iedere titel die we boeken en dan spreek ik ook namens onze directeur Ruud van Meijel en mijn collega-programmeurs Frank Heijman en Evelien Holster. Het kan haast niet missen dus.

Ons Onbeperkt kleine zaalabonnement is een relatief betaalbare manier om prille ontwikkelingen op de voet te volgen. Vaak gepland in of rond het weekend. Het duurt meestal niet langer dan een uur, maar je wordt aan het denken gezet en niet zelden heel aangenaam verrast. Daarna drink je een glas bij een van onze bars en ben je op zijn minst een ervaring rijker. Gun jezelf dat!

Wie is hét opkomende talent van dit jaar? 

Er lopen veel interessante talenten rond! Voor de meest veelbelovende, de meest onderscheidende maak ik plaats. In de regel is dat in de kleine zaal. En hoewel we daar bijna wekelijks de nieuwe lichting over de vloer hebben, was het nog steeds een kwestie van “kill your darlings”. Ik kan dan ook nauwelijks kiezen. Maar als ik er dan toch één moet aanwijzen, is dat Mateusz Staniak, een jonge Poolse regisseur die onder het dak van de Toneelschuur in Haarlem werkt. Staniak deinst er niet voor terug ijzeren repertoiretitels op te pakken en deze radicaal naar zijn hand te zetten. Met veel verbeeldingskracht. Nu gaat hij aan de haal met, wat naar mijn mening, de mooiste Griekse tragedie is: Trojaanse Vrouwen. En hij stelt zich de vraag: Waar beginnen verhalen en stoppen feiten? Kom zaterdag 13 april naar Huis van Troje.

Welke voorstelling maakte de meeste indruk die hier nog op de planken moet verschijnen?

Dat is ATMEN van Nicole Beutler. Het is de tweede titel in haar ecologisch-activistische trilogie Rituals of Transformation (towards a new humanity). Ze schetst een beeld van een post-apocalyptische ruimte die is overgenomen door de natuur en waarin de enige levende wezens, stap voor stap weer communicatie ontwikkelen. Onze zaal wordt er van links voor tot rechts achter voor omgebouwd. Mis het niet.

Wie wil je echt nog een keer in het Chassé Theater krijgen en waarom? 

Mijn droom is om nogmaals de Italiaanse Theatermaker Romeo Castellucci naar hier te krijgen. Ik heb veel voorstellingen van hem gezien en het waren zonder uitzondering voltreffers. Hij weet existentiële thema’s in een klinkklare beeldtaal op te dienen. En ik merk -dat is het mooie- dat iedereen hem verstaat en voor de bijl gaat. En dat in een bedwelmend mooie esthetiek. Er is geen gelijke.

Zijn werk toert langs alle prestigieuze Europese podia en festivals en gelukkig hoort ons ‘eigen’ Holland Festival daar ook bij. Soms is er een gaatje in de agenda voor Breda. Hopelijk in de toekomst weer een keer.

Mis niks!

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrieven. Vul je e-mailadres in en vink je voorkeuren aan.